Minustako Product Owner - tuoteomistajan ensiaskeleet

Oletko uusi Product Owner? Tästä alkuvauhtia uuteen haasteeseen!

Oletko ottamassa ensiaskeleita tuoteomistajan uralla? Onko sinua pyydetty ottamaan Product Ownerin hattu päähän? Tai oletko kenties jo toiminut jonkin aikaa tuoteomistajana, ja nyt alkaa kiinnostaa oppia lisää – mitä tuoteomistajana olo oikein tarkoittaakaan? Olemme koonneet tälle sivulle tietoa, linkkejä ja vinkkejä joilla haluamme auttaa sinua alkuun tuoteomistajan uralla.

Tuoteomistaja on ketteryyden tärkeimpiä rooleja

Tuoteomistajalla on suuri vaikutus ketterän tiimin tuloksiin. Tämä johtuu siitä, että tuoteomistaja on yksi ja ainoa henkilö, joka laittaa asioita tärkeysjärjestykseen tiimille. Priorisoinnin avulla tuoteomistajan tavoitteena on saada tiimin työtehosta maksimaalinen hyöty. Toinen syy, miksi tuoteomistajan vaikutus on niin suuri on se, että tuoteomistaja on päävastuussa myös tiimille annettavien työtehtävien määrityksestä. Hän ei välttämättä itse aina määrittele töitä tiimille, mutta vastaa siitä että aloitettavat työt tulevat hyvin määritellyksi.

Aktiivista yhteydenpitoa

Jotta tuoteomistaja voi priorisoida ja vastata määrittelyistä, hänen täytyy pitää yhteyttä ja keskustella aktiivisesti monien eri tahojen kanssa. Voikin ajatella, että tuoteomistaja on tiimin suu ja korvat ulkomaailmaan. Tuoteomistaja on lisäksi myös tiimin käytettävissä helposti, jotta tiimi voi aina halutessaan kysyä palautetta myös puolivalmiista työstä.

Tuoteomistajan suurin haaste – ajankäyttö

Tuoteomistajan suurin haaste on ajankäyttö – yhteyttä pitäisi pitää niin moniin eri ihmisiin, ja töiden määrittely ottaa niin paljon aikaa. Tuoteomistajana toimiminen ottaa yleensä vähintään 1-2 päivää viikossa. Työtä ei voi tehdä vain osallistumalla tiimin sprint planning kokouksiin. Useimmat Product Ownerit toimivat lähestulkoon täysipäiväisesti tässä roolissa.

Tuoteomistajan tärkeimmät vastuut

  • Tuotteen kehitysbacklogin ylläpitäminen. Tämä tarkoittaa sitä, että on olemassa priorisoitu lista asioita, mitä tuotteeseen seuraavaksi tehdään, ja vähintään noin kuukauden verran työtä on määritelty ja keskusteltu toteuttavan tiimin kanssa ja on aloitusvalmista.
  • Yhteydenpito yrityksen sisäisiin sidosryhmiin ja tiettyihin tärkeimpiin asiakkaisiin. Asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeiden ja ongelmien selvittäminen ja ymmärtäminen, jotta tuotteeseen tehtävät ominaisuudet osuvat mahdollisimman hyvin maaliin
  • Tehdä päätöksiä ja valintoja – mitkä asiat ovat tärkeämpiä, mitkä vähemmän tärkeitä. Mitkä asiat eivät pääse ollenkaan tuotteen backlogille. Miten kehitettävät ominaisuuksien pitäisi toimia? Onko tiimin työn tulokset hyväksyttävissä? Millaisia ominaisuuskokonaisuuksia tullaan releasoimaan ja milloin?
  • Päävastuu on, että tuotetta kehittävän tiimin tulokset maksimoidaan

Katso pidempi versio tuoteomistajan vastuulistasta tästä blogista.

Uusi tuoteomistaja – katso tämä hyvä esittelyvideo!

Uusi Product Owner – 10 kohdan muistilista:

 

1. Varmista, että voit käyttää tarpeeksi aikaa rooliin.

On hyvä varata vähintään 40% työajasta tuoteomistajan roolin hoitamiseen.

2. Opiskele Scrum Guide

Scrum guide on noin 30 sivun mittainen ilmainen opas, joka kuvaa scrum tiimin toimintaa ja eri roolien vastuita. Vaikka toteutustiimisi käyttäisi kanbania, scrum oppaan sisällön osaaminen hyödyttää sinua.

3. Varmista, että sinulla on suora kontakti kehitystiimiin,

Joko niin että istut lähellä heitä ja he käyvät kysymässä sinulta asioita, tai sitten niin että sinä menet kysymään heiltä asioita. Jos et voi istua lähellä toteuttavaa tiimiä, pidä huolta että olet säännöllisesti heidän käytettävissään kysymyksiä varten. Product Owner kysymyshetki joka päivä on myös hyvä käytäntö (vaikka dailyn jälkeen)

4. Tunnista tuotteen tai hankkeen sidosryhmät, ja tapaa heidät.

Lupaa heille säännöllisiä demoja tai newslettereitä, joissa kerrot tuotteen edistyksestä. On usein tehokkaampaa tavata sidosryhmiä one-on-one ja kasvokkain, kuin yrittää pitää kokouksia, joissa on paljon ihmisiä paikalla. Panosta siis henkilökohtaisiin tapaamisiin. Ne on helpompi pitää fokusoituneena juuri tämän sidosryhmän tarpeiden ja huolien selvittämiseen. Kun saat selville jonkin sidosryhmän tarpeen, kirjaa se ylös, ja merkkaa myös tarpeen lähde. Näistä asioista muodostuu asioita backlogille. Kun jotain tietyn sidosryhmän tarpeita sitten myöhemmin toteutetaan, voit olla suoraan yhteydessä heihin ja kertoa toteutuksesta.

5. Vaadi ja rakenna suora kontakti muutamaan loppuasiakkaaseen

Näiden asiakkaiden olisi hyvä edustaa tärkeimpiä asioita seuraavan 6-12 kuukauden kehityksessä. Mitä tiheämmin voit olla yhteydessä asiakkaisiin ja demota uusia valmiita ominaisuuksia, sitä parempi.

6. Tutustu vastuullasi olevaan tuotteeseen

Sinä olet tuotteen ominaisuuksien priorisoinnin asiantuntija – opiskele tuote niin että osaat sen uudet ja vanhat ominaisuudet. Usein tämä vaatii säännöllistä tuotteen käyttöä ja uusien ominaisuuksien jatkuvaa kokeilua.

7. Jos perit backlogin, se vaatii siivousta

Siivoa backlog yhdessä kehitystiimin kanssa, säännöllisin backlog refinement seremonioiden kanssa. Jatkakaa Backlog refinementia viikottain vaikka backlog olisikin jo hyvässä kunnossa. Jos et peri backlogia, vaan kehitysjono on tyhjä, rakenna se yhdessä tiimin kanssa käyttämällä user story mapping -metodia.

8. Mieti koko ajan mikä on tärkeintä työtä juuri nyt ja seuraavaksi.

Jos käytätte Scrumia, valmistaudu uusien Sprinttien alkuun miettimällä, mikä on tärkeintä juuri sillä hetkellä – ja tee ehdotus sprintin sisällöstä tiimillesi. Toimita tiimille hyvin speksattua työtä. Jokainen aloitettu asia pitää olla hyvin keskusteltu tiimin kanssa.

9. Älä ota teknistä velkaa.

Usein toistuva virhe tuoteomistajilla ja kokemattomilla toteutustiimeillä on, että fokusoidutaan liikaa toimintoihin, ja liian vähän toteutuksen terveyteen ja laatuun. Varmista, että tiimi ei anna teknisen velan kasvaa, ja viettää tarpeeksi aikaa tehokkaissa retrospektiiveissä

10. Kysy ja kuuntele palautetta työstäsi, ja kiitä ja arvosta tiimin saavutuksia ja pidä huolta tiimin hyvästä ilmapiiristä. 

Voit hyvin pyytää palautetta miten hyvin tarinoiden priorisointi ja speksaus on mennyt viime viikkoina. Tarjoa tiimille pullaa, hedelmiä, karkkia, yhteisiä lounaita, kokouksia jossain muualla kuin siinä tylsimmässä neukkarissa.. muista team buidling. Mieti keinoja piristää tiimiä. Hymyilkää! Positiivinen tiimi on itseohjautuvampi, luovempi, toisiaan tukeva ja uskaltaa ottaa riskejä tarvittaessa.

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

1 + 4 =

Share This