Teesi #01 - Yhteinen ymmärrys asiakkaista yli organisaatiorajojen on ainoa tapa varmistaa arvontuotto.

Asiakaslähtöinen kehittäminen huomioi asiakastarpeet
Oletko kuullut yrityksestä, jota asiakaslähtöisyys kaduttaisi? Asiakaslähtöinen kehittäminen huomioi markkinatarpeet, asiakastarpeet ja -toiveet sekä tuotteen tai palvelun mahdollisuudet, rajoitteet, resurssit ja ominaisuudet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sekä usein. Asiakaslähtöinen tuotekehitys keskittyy vastaamaan todennettuihin tarpeisiin iteratiivisesti tuotteen ideavaiheesta elinkaaren loppuun asti asiakasymmärrystä hyödyntäen.
Kukapa ei haluaisi olla asiakaslähtöinen – mutta miksi siinä epäonnistutaan niin usein?
Teesi #31 - Ymmärrys lisääntyy oppimalla, jatkuva priorisointi on menestyksen elinehto.
Tuotekehityksen vauhtisokeus hallintaan asiakasymmärryksen avulla!
Tuotekehityksessä on luonnollinen mutta suuri vaara kehittää ominaisuuksia itselleen tai perustaa faktat oletuksiin. Koska digitaalisessa tuotekehityksessä kosketus asiakkaaseen on entistä etäämpänä, on vaikea ymmärtää kuka tai keitä asiakkaat ovat ja miten he käyttäytyvät. Liiketoiminta odottaa tulosta, mutta unohtaa kertoa, kuka asiakas on. Tuotekehitys suoltaa tuotteita nopealla syklillä, koska liiketoiminta odottaa tuloksia ja markkina on nälkäinen. Nopeassa tahdissa asiakasymmärrys unohtuu, eikä ajatella kenelle tuotetta tai palvelua tehdään. Pahinta on, että huomaa virheen liian myöhäisessä vaiheessa. Asiakaslähtöinen tuotekehitys keskittyy siihen, että pyritään tekemään oikeita asioita asiakasta ajatellen.
Lataa vierestä oppaamme palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun saloihin!
Palvelumuotoilu & muotoiluajattelu -opas
Miten saadaan palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun hyödyt käytäntöön

Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä kehitystä
Palvelumuotoilu ja Design Thinking tarjoavat tukun välineitä asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi ja asiakkaan tuomiseksi osaksi tuotekehityksen ketjua. Jo tuplatimantti kehottaa meitä erottamaan ongelman määrittelyn selkeästi ratkaisusta, testauksesta ja toteutuksesta.
Jokaisessa vaiheessa on monta eri tapaa varmentaa, että tekee oikeita asioita oikealla tavalla. Asiakaslähtöinen kehittäminen lähtee asiakasymmärryksestä, jota voi kerätä organisaation sisäisesti, kun sen tekee systemaattisesti. Sen lisäksi on hyvä hypätä olettamuksista verifioituihin asiakasymmärryksen keinoihin. Tyypillisimpiä keinoja ovat erilaiset haastattelut, kyselyt sekä havainnointi.
Tuotekehityksessä user storyjen rinnalla olisi hyvä kulkea samaan aikaan asiakaspolku. Joissakin tapauksissa yhteiskehittäminen (co-creation) puolustaa paikkaansa. Joka tapauksessa asiakkaan ääni on tärkeää ottaa mukaan tuotekehityksen kaikissa vaiheissa.
Lopulta päästään kokeilemaan ja testaamaan joko MVP:eitä tai prototyyppejä asiakkailla tai markkinoilla riippuen tuotteesta ja kohderyhmästä. Kaikkea tätä on syytä tehdä iteroiden pienin tökkäyksin, koska mikään ei ole kalliimpaa kuin huomata virhe, kun tuotekehitysosasto sulkee ovensa ja tuote on ”täydellisenä” markkinoilla.
Haluatko kuulla lisää?
Liiketoiminta on valintoja. Yksi asiakas ei ole markkina, kaikkia asiakkaita ei kannata palvella.
Mitä aikaisemmin asiakaslähtöisyys on hallussa, sitä paremmat ovat tulokset!
Tuote- tai palveluorganisaatiossa ollaan usein huolissaan siitä, että onko kehityksen alla oleva tuotteemme varmasti se mitä asiakkaat haluava tai se, että kilpailijat tuottavat parempia ominaisuuksia kuin te.
Tällöin haaste saattaa olla asiakas- ja markkinaymmärksen varmistamisessa ja näiden linjaamisessa strategian kanssa. Voittavalla organisaatiolla asiakaslähtöisyyden on oltava kunnossa!
Asiakasymmärrystä ei voi rakentaa tyhjiössä, vaan se asuu ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Asiakas ja markkina on ratkaisuja kehittävien henkilöiden keskiarvoinen mielipide.
Tiesitkö, että
- 80% yrityksistä uskoo tuottavansa erinomaista asiakaskokemusta, mutta vain 8% asiakkaista on samaa mieltä.
- Yritykset, jotka priorisoivat asiakaskokemusta, tuottavat 60% paremmin kuin kilpailijansa.
- Tuotepäälliköiden mielestä asiakkailta saaduista palautteista saa parhaat ideat.
- Suurin osa ihmisistä preferoi digitaalista asioimista.
- 15 kuluttajaa kertoo hyvästä asiakaskokemuksesta, 24 jakaa ikävän kokemuksensa.
Lue, miten tuotekehitystiimi hyötyi asiakasymmärryksen kehittämisestä!
Kirurgiaan mallinnuksia tekevällä yrityksellä oli huippuosaajat ja pieni siivu kasvavasta markkinatarpeesta, mutta tuotteen hinta oli selkeästi kalliimpi kuin kilpailijoilla. Kilpailueduksi haluttiin muut päihittävä asiakaskokemus.
Tiimi haluttiin valjastaa teknisen osaamisen ohella asiakasymmärryksen ja -kokemuksen taitajiksi. Tuotteen toteuttaminen vaati erityistä tarkkuutta sekä teknisen osaajan ja leikkaavan kirurgin ammattitaitoa. Siksi sitä osin kehitettiin yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Totuus on ulkona – asiakasymmärrys ei löydy toimistosta!
Pelaa Contribyten Asiakaslähtöinen tuotekehitys -peliä!

Nimeä pelissä oletukset, faktat ja fiktiot. Pelipalkintona saat Palvelumuotoilu ja design thinking -julkaisumme.
- Asiakkaat sanovat, että olemme asiakaslähtöisiä.
- Keräämme ja analysoimme palautteita.
- Kun puhumme asiakkaista, kaikki meillä tietävät keitä he ovat.
- Emme osta palvelumuotoilua ja asiakasymmärrystä ulkopuolelta.
- Käytämme sisäisesti palvelumuotoilun keinoja.
- Testaamme asiakkailla keskeneräisiä tuotteita/ palveluita.
- Seuraamme ilmiöitä ja keräämme aktiivisesti tietoa markkinoilta
Teesi #36 - Uteliaisuus ja sitkeä kokeileminen parantaa laatua vasta, kun reagoit palautteeseen.
Contribyten palvelut asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen
Asiakasymmärryksen 360 analyysi
Asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden kartoitus ja kehityskohteet. Myös osana laajempaa 360 analyysiä.
Palvelumuotoilun työpajat
Asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden kartoitus ja kehityskohteet. Myös osana laajempaa 360 analyysiä.
Tuotehallinnan kehittäminen
Asiakas- ja markkinaymmärryksen kehittäminen tuotejohtamisen keinoin.
Pelikirjat
Tee asiakaslähtöisyydestä pelikirja. Kerro kaikille, kuka on asiakkaanne ja miten keräätte ja kehitätte asiakasymmärrystä
Millainen kokonaisuus tekee teistä asiakaslähtöisen tuotekehityksen kuninkaan?
Ota yhteyttä, niin valitaan yhdessä sopivat moduulit asiakasosaamisenne kehittämiseen!

Teesi #30 - Ymmärrä laatua, osta omia palveluitasi!
Lue blogejamme asiakas- ja markkinaymmärryksen kehittämisestä
Tuotepäällikkö, tuotteen vai tarpeen omistaja?
Onko järkeä pohtia sitä, omistaako tuotepäällikkö tuotteen vai asiakastarpeen? Meistä on, se nimittäin voi ratkaista firman tulevaisuuden.
Mitä on muotoiluajattelu, palvelumuotoilu ja palvelumuotoiluajattelu?
Design thinking, service design ja service design thinking puhuttavat – mutta miten ne eroavat toisistaan? Lue blogista palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun vertailu!
Tuotteen mittarit elinkaaren eri vaiheissa – Lue vinkit!
Tuotteen mittarit vaihtelevat elinkaaren eri vaiheissa, koska niissä on tärkeää mitata erilaisia asioita. Lue parhaat vinkkimme blogista!
Asiakas osana tuotekehitystä – miten sen teet?
Asiakas on tärkeä huomioida tuotekehityksessä – mutta miten? Lue blogista parhaat vinkkimme, miten tuot asiakkaan tuotekehitykseen!
Tuotepäällikkö asiakasymmärryksen tulkkina
Tuotepäällikön asiakasymmärrystaidot voivat mahdollistaa sen seikan, jolla voitetaan markkinat. Tuotepäällikkö onkin useissa yrityksissä asiakasymmärryksen tärkein tulkki.
Herätä asiakasdata henkiin – Asiakasymmärrystä palvelu- ja tukipyyntöjen analyysista
Asiakasdata piilee palvelu- ja tukipyynnöissä. Ne ovat arvokasta informaatiota, joka kevyelläkin analysoinnilla kasvattavat yrityksen asiakasymmärrystä.
Asiakasymmärryksen ABC – Tie asiakkaan sydämeen
Asiakasymmärryksen kehittyminen vaatii yhteistyötä niin asiakkaan kuin työkavereidenkin kanssa. Lue blogista, kuinka nostat asiakasymmärryksen helposti huippuunsa!
Teknologiapelko on turhaa – nämä 4 vinkkiä auttavat!
Teknologiapelko tuntuu vaivaavan nykyisin yllättävän monia – ja aivan turhaan. Näillä simppeleillä ohjeilla pääset eroon tästä ikävästä möröstä ja otat uuden teknologian haltuun huoletta!
Asiakasymmärrys vaatii tekoja – Asiakas ei asu teillä
Asiakasymmärrys edellyttää sitä, että tietää kuka asiakas on ja mitä hän haluaa. Asiakasymmärrys kasvaa vain, jos kerää ymmärrystä kentältä: menee ulos olettamuksista ja painaa asiakkaan hatun päähän!
Contribyte yhteystiedot
Lasse Mikkonen, teknologiajohtaja 040 543 9845
Harri Pendolin, tuotejohtaminen 040 582 0865
Markku Nurmela, valmennuspalvelut 040 501 5094
Timo Leppä, koulutuspalvelut 0400 924 830
Niklas Tikkala, työkalun palvelupäällikkö 040 681 8585
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja 050 487 3291
Sähköposti - info@contribyte.fi tai etunimi.sukunimi@contribyte.fi