Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan kyvykkyys muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

Haluatko tietää meistä lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt perillä ajankohtaisista tapahtumista sekä viimeisistä blogeistamme!

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

User Story Splitting – Miksi backlog itemien pilkkominen on tärkeää?

Yksi ketteryyden peruspilareista on, että ei tehdä töitä liian suurissa palasissa. Scrum sprinttiin pitäisi periaatteessa ottaa vain sellaisia töitä, jotka mahtuvat siihen. Usein kuitenkin backlog itemit ovat niin suuria, että niitä ei saa mahtumaan yhteen sprinttiin. Toisinaan asiat ovat myös niin epäselviä, että niiden työmääräarviointi on hankalaa. Tällöin saatetaan joutua tilanteeseen, että aloitetaan liian isoa juttua kerralla.

Contribytestä BigPicture -koulutuspartneri

JIRAn BigPicture-lisäosa on oman kategoriansa suosituin ja parhaaksi rankattu lisäosa Atlassianin Market Placessa. Lue blogista, mitä BigPicturella voi tehdä!

Product Owner – älä unohda Definition of Donea!

Mitä tuoteomistaja saa hyvästä ja vaativasta Definition of Donesta? Siitä saa hyvää laatua, parempaa ennustettavuutta ja se mahdollistaa koko ajan tihenevän release-syklin. Jos DoD kehittää tekemistä esimerkiksi vahvasti testausautomaatiopainotteiseksi, voi tiimi tarvittaessa kehittää tuotantoreleasekyvyn jopa päivätasolle, tai vieläkin tiheämmäksi. Kun tiimi on varma siitä, että DoD:in läpäissyt item on varmasti releasoitavissa, ei tule mitään yllätyksiä myöhemmin.

Tuoteorganisaatioiden tulevaisuuden trendit vuosille 2020-2025

Mikä muuttuu tuoteorganisaatioissa seuraavan viiden vuoden aikana ja miksi? Entä miten muutokset vaikuttavat organisaatioiden johtamiseen tai jokaisen ihmisen arkeen? Tässä blogissa luomme skenaarioita tulevasta, ja ennustamme tulevaisuuden trendit seuraavalle viidelle vuodelle.

Tuotteista toimivaa, älä keksi uutta

Tuotteistus tarkoittaa monelle uusien vakioitavien palvelun kehittämistä. Voi se toki olla sitäkin, mutta harva organisaatio hyötyy yhtä paljon uusista myyntinimekkeistä kuin olemassa olevien palveluiden, prosessien ja tekemisen kehittämisestä. Tuotteistaminen on vakiointia. Liiketoiminnan kehittämistä siellä, missä vakioinnilla saavutetaan suurimmat hyödyt.

Bodaa Scrum kuntoon – Scrum-seremonioiden tasapaino on tärkeää!

Kun jokainen Scrum-seremonia on tasapainossa, on todella hankala sössiä Scrumia. Valitettavasti törmäämme kuitenkin usein tilanteisiin, jossa valmennettavan organisaation tiimit tekevät toisia seremonioita todella hyvin, mutta laiminlyövät joitain seremonioita todella pahoin. Jos joku osa Scrumin seremonioita on heikommassa kunnossa, juuri sitä pitäisi kehittää!

Kolme syytä huonoon tuotestrategiaan

Yrityksen tuotestrategia ohjaa organisaation tekemistä kohti tuotteelle asetettuja tavoitteita. Hyvä tuotestrategia välttää nämä kolme virhettä.

On turha toivoa ketteryyttä, jos release scope on jäädytetty

Kuinka ketterä voi olla jäädytetyllä scopella? Vastaus on, että jäädytetty release scope tappaa lähes kaiken ketteryyden. Jos tätä ei ole projektitiimissä ja johtoportaassa ymmärretty, on suoraan sanoen parempi jatkaa vesiputousmallissa. Ainakin näin vältetään valheellinen “olemme ketteriä” -mielentila.

SAFe 5.0 ja Business Agility – ketteryyden uudet tuulet

SAFen uusi 5.0-versio sekä Business Agility puhuttivat SAFen lokakuisessa huippukokouksessa San Diegossa. Blogissa pohdimme, mitä Business Agility oikeastaan tarkoittaa – ja miksi se on noussut uudessa SAFe-versiossa niin suureen asemaan.

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

9 + 6 =

Share This