Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan kyvykkyys muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

Haluatko tietää meistä lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt perillä ajankohtaisista tapahtumista sekä viimeisistä blogeistamme!

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

Virheidenhallinta kuntoon säännöllisillä kokouksilla

Ihmiset tekevät virheitä – se vain on fact of life. Myös ohjelmistotuotekehityksessä näin tapahtuu. Tuotekehitystiimeillä ja projekteilla kannattaakin olla jonkinlainen virheiden johtamiskäytäntö sen varmistamiseen, että asiat on priorisoitu oikein ja oikeat asiat etenevät.

Contribyte mukana tukemassa erityislasten urheilua

Contribyte osallistui lauantaina Espoo Liikkuu -kampanjan järjestämään EKS Specials Hockey Day -hyväntekeväisyystapahtumaan, jonka avulla kerättiin varoja Espoon Kiekkoseuran erityisjunnuille. Espoon Kiekkoseura EKS on luonut erityisasemassa oleville lapsille oman jääkiekkoseuran ja toimintaa, jossa tarjotaan liikuntarajoitteisille sekä muille erityislapsille mahdollisuus harrastaa.

Scrumin seremoniat – mikä ihme on pre-planning?

Pre-planning -seremonian perusidea on tutustuttaa tiimiä backlog itemeihin, joita tullaan pian käsittelemään muissa seremonioissa. Pre-planning voikin tapahtua kahdella eri tavalla – se voidaan pitää joko ennen sprint planningia, tai sitten ennen backlog groomingia. Omasta mielestäni, tiimien kannattaisi pitää nämä molemmat! Molemmissa tapauksissa tavoite on sama: Product Owner haluaa tehostaa grooming tai planning tilaisuutta, ja tämän takia käyttää pre-planningia jakaakseen valmistelevaa tutkimustyötä tiimin jäsenille.

Sprint Review – Pakollinen paha ja pelkkä demo?

Monissa yrityksissä valmentaessani olen törmännyt asiaan, joka häiritsee minua suuresti. Yritykset sanovat tekevänsä Agile-kehitystä ja käyttävät Scrum-menetelmää. Käytännössä niiden oppeja ei oikeasti kuitenkaan hyödynnetä – vaikka niiden avulla voitaisiin tuotekehityksestä saada huomattavasti enemmän irti.

Tuotepäällikön urapolku – 5 vinkkiä menestykseen

Ammatillisen uran ja tuotteen elinkaaren hallinnalla on yksi yhteinen piirre: liian usein ne jätetään ajelehtimaan kohti tuntematonta ilman selkeätä suunnitelmaa. Tuotepäällikön ura vaatii suunnittelua. Näillä viidellä vinkillä luot itsellesi menestyksekkään uran.

Scrumin seremoniat: 8 vinkkiä hyvään Scrum Demoon

Scrum sprintin lopussa tulisi näyttää, mitä sprintissä on saatu aikaiseksi. Tämän vuoksi Scrum Demo on yksi tärkeimmistä Scrumin seremonioista. Lue blogista, kuinka järjestät toimivan Scrum Demon!

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

15 + 8 =

Share This