Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan tehokkuus muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

 

 

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

Parempi asiakaskokemus syntyy työyhteisöä kehittämällä

Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys ovat nykyisin liiketoiminnan menestyksen mittareita, joilla yritykset kilpailevat. Asiakaslähtöisyys, ja siksi myös hyvä asiakaskokemus, syntyvät kuitenkin työyhteisössä. Työyhteisön kehittäminen siis kannattaa, sillä samalla paranee myös asiakaskokemus.

Sinä et voi motivoida ketään. – Motivaatio lähtee sisältä!

Yksi isoimmista kysymyksistä, joiden kanssa tuotekehitysorganisaatiot painivat, on ihmisten motivaatioon ja sitoutumiseen liittyvät asiat. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että työhönsä aktiivisesti sitoutuneet ja motivoituneet työntekijät vaikuttavat organisaation tulokseen ja toimintaan hyvin positiivisesti. Yhtälö on yksinkertainen: mitä sitoutuneempia ja motivoituneempia työntekijät ovat, sitä paremmin yrityksellä menee. Ja vielä yksinkertaisemmin: ilman motivaatiota emme saisi mitään aikaan.

If it works, fix it! – Refaktorointi kannattaa aina

Refaktorointi, eli toimivan koodin muokkaaminen, on monessa tuotekehitysorganisaatiossa vähän vaikea asia. Usein karsastetaan ajatusta käyttää aikaa jo toteutetun koodin muuttamiseen, ja voimavarat laitetaan mieluummin uuden toiminnallisuuden tekemiseen. Tässä blogissa kuitenkin kerromme, miksi refaktorointi kannattaa.

Karvaa, älä arvaa! – Ennaltaehkäise bugit ja vältä turhat arvailut

Bugien estimoinnin sijaan projektin kannattaisi yksinkertaisesti seurata bugien inflowta ja outflowta. Lisäksi olisi hyvä ajatella, että tehtäisiin hyvää laatua mahdollisimman vähällä bugimäärällä – ennaltaehkäistään, eli siis karvataan! Bugien ennaltaehkäisy säästää aikaa ja auttaa myös välttämään turhat arvailut.

Huonot kokoukset ovat työelämän syöpä

Kokoukset ovat osa nykyistä työelämää. Niissä keskustellaan ja päätetään asioita ja niitä ilman ei vaan tulla toimeen. Aika usein kokouksissa on kuitenkin paljonkin toivomisen varaa. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi.

Keskivartalolihava organisaatio – diagnoosi ja hoito

Organisaatio kasvaa keskivartalolihavaksi puutteellisen ketteryysharjoittelun takia. Jos kasvu ei ole riittävän nopeaa syntyy organisaation epätasapaino. Epätasapainosta kielii tilanne, jossa alle 80% henkilöstöstä työskentelee itse tuotteiden ja palveluiden parissa pääsääntöisesti.

ProductCamp on varma kevään merkki tuotepäällikölle

ProductCamp on tuotehallinta- ja tuotemarkkinointiyhteisön oma tapahtuma. Contribyte tukee tapahtumaa yhteistyökumppanina ja on siten mukana rakentamassa suomalaista tuotepäällikköyhteisöä! Luvassa on virkistävä päivä tuotehallinnasta ja tuotemarkkinoinnista kiinnostuneille – tule sinäkin mukaan!

Alkukankeutta? Näin käynnistät projektisi vauhdikkaammin.

Suuren projektin käynnistyksessä on valtava työ, vaikka käytettävissä olisi isonkin yrityksen voimavarat. Tämänkaltaisissa ponnistuksissa on myös monta sudenkuoppaa, jotka hidastuttavat helposti prosessin aloittamista. Mitä isompi projekti, sitä tärkeämpää olisikin käyttää projektin alussa ulkoista apua!

Shock and Awe – hankala bugi vaatii koko tiimin taistelua

Välillä tiimeille tulee vastaan harvinaisen hankala bugi, kuten ongelma, jota ei tiimin käytettävissä olevilla testiympäristöillä saada toistettua. Tällaisessa tilanteessa olisi tärkeää käyttää ylivoimaa bugin selvittämiseen, sillä ratkaisuun tarvitaan koko tiimin aivoja ja voimavaroja. Lisäksi porukalle olisi luotava positiivinen mielentila, jossa ihmiset ajattelevat, että juttu ratkeaa tavalla tai toisella. Ihmiset ratkovat ongelmia paljon paremmin ja tehokkaammin kun heidän ajatuksensa ja aivonsa eivät ole negatiivisilla ajatuksilla alustettuja.

Älä ulkoista palvelumuotoilua – opettele se!

Asiakaskokemus on niin tärkeä asia, että sitä ei kannata antaa ulkopuolisille.
Toimiva tai valmis tuote ei enää yksin riitä. Tarvitaan positiivinen asiakaskokemus, koska päätöksen
tuotteen tai palvelun erinomaisuudesta tekee käyttäjä tai asiakas. Jotta asiakkaan kokemus myötäilisi
mahdollisimman paljon yrityksen tavoitteita, tarvitaan palvelumuotoilua.

Mihin palvelumuotoilua tarvitaan? – Palvelumuotoilun 5 hyötyä.

Palvelumuotoilulla varmistetaan arvon tuottaminen asiakkaalle ja asiakkaan asiakkaalle. Palvelumuotoilu katsoo tuotekehitystäkin asiakkaan näkökulmasta. Se tuo asiakkaan keskiöön parhaimmillaan jo tuotekehityksen alkumetreillä. Sillä varmistetaan, että tuotetta ja palvelua kehitetään käyttäjille ja ostavalle asiakasryhmälle.

Ota yhteyttä ja lähetä vaikka whatsapp!

Voit lähestyä meitä alla olevalla kaavakkeella tai ottaa suoraan yhteyttä:

Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291

Lasse Mikkonen, CTO, työkalut, 040 543 9845

Timo Leppä, koulutukset, 0400 924 830

Harri Pendolin, tuotejohtaminen, 040 582 0865

Maria Wan, palvelumuotoilun konsultti, 040 5868 899

15 + 13 =

Share This