Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan kyvykkyys muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

Haluatko tietää meistä lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt perillä ajankohtaisista tapahtumista sekä viimeisistä blogeistamme!

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

Mitä tehdä, jos tiimin backlog on kokoelma henkilökohtaisia to do -listoja?

Välillä käy niin, että koko tiimin backlog on täynnä asioita, jotka ovat vain yhden henkilön tehtävissä. Tämä on hieman ongelmallista, sillä jos backlog on yhdistelmä yksittäisten henkilöiden to do -listoja, ei tällaista porukkaa oikein voi oikeaksi tiimiksi kutsua.
Lue blogista, millä tavalla voit vähentää tämän aiheuttamia ongelmia!

Miten optimoida Atlassianin lisenssien kokonaisuus erilaisille tarpeille?

Atlassian päivittää tuotestrategiaansa. Tuotteita positioidaan uudestaan, ja se vaikuttaa tuotteiden hintoihin. Muutos koskee kaikkia Atlassianin omia Cloud-, Server- ja Data Center -tuotteita. Hinnat nousevat, joissain tuoteversioissa merkittävästi. Lue blogista, kuinka hinnankorotus tulee vaikuttamaan.

Tuoteportfolion hallinta pistää kannattavuuden kuntoon

Tuoteportfolion hallinta on tärkeää yrityksen kannattavuuden takia. Se vaatii ratkaisemaan yleisiä ongelmia, kuten tuotevalikoiman rönsyilyä sekä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Lue blogista yksinkertaiset ohjeet, joilla pistät tuoteportfolion helposti kuntoon!

Mitä palvelumuotoilun keinoja kannattaa hyödyntää tuotekehityksessä?

Palvelumuotoilun keinoja kannattaa hyödyntää, vaikkei olisikaan palvelumuotoilija. Palvelumuotoilu nimittäin auttaa ymmärtämään sekä tuotetta että markkinoita. Lue blogista, mitä hyötyä palvelumuotoilusta on – ja mitkä keinot juuri teidän kannattaa ottaa käyttöön!

Henkilökohtainen valmennus auttaa eteenpäin uralla

Henkilökohtainen valmennus voi ajatuksena tuntua aluksi vieraalta – enkö tee tarpeeksi hyvää työtä ilman valmentajaa? Ei ole kyse siitä, onko työ hyvää vai huonoa. On kyse ennemminkin siitä, ymmärtääkö valmennettava, että me kaikki voimme kehittyä. Maailmassa ei ole ihmistä, joka ei voisi kehittyä paremmaksi, mikä tahansa onkaan hänen taitonsa tai roolinsa.

Tiimikommunikaatio kuntoon – 6 vinkkiä parempaan kommunikaatioon!

Hyvä tiimi kommunikoi, viestittää, puhuu toisilleen ja välittää tietoa. Mutta miksi se on niin vaikeaa? Miksi ”viestintä onnistuu vain sattumalta”? Tässä blogissa pohdin sitä, millaista on toimiva tiimikommunikaatio – ja miten sitä voi vahvistaa.

Itseohjautuva tiimi syntyy pienin askelin

Itseohjautuva tiimi on tehokas, motivoitunut sekä nopea päätöksenteossa. Kun tiimi on itseohjautuva, myös tuoteomistajalle jää enemmän aikaa tehdä muita asioita. Blogissa kerromme, kuinka teet tiimistäsi entistä itseohjautuvamman!

Työssä onnistuminen motivoi Scrum-tiimiä

Työssä onnistuminen on tärkeää tiimin motivaation kannalta. Siksi tavoitteet kannattaa valita oikein: parasta olisi, jos tiimi onnistuisi noin 80% ajasta – loppu 20% saattaa olla sitten joko osittaista onnistumista tai epäonnistumista. Tällöin tiimi on pyrkinyt ylittämään oman taitotasonsa, ja huomaa toimivansa taitotasonsa rajoilla.

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

12 + 4 =

Share This