Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan kyvykkyys muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

Haluatko tietää meistä lisää? Tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt perillä ajankohtaisista tapahtumista sekä viimeisistä blogeistamme!

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

SAFe 5.0 ja Business Agility – ketteryyden uudet tuulet

SAFen uusi 5.0-versio sekä Business Agility puhuttivat SAFen lokakuisessa huippukokouksessa San Diegossa. Blogissa pohdimme, mitä Business Agility oikeastaan tarkoittaa – ja miksi se on noussut uudessa SAFe-versiossa niin suureen asemaan.

Teknologiapelko on turhaa – nämä 4 vinkkiä auttavat!

Käsi pystyyn, jos teknohebrea ja digimedia heittävät joskus yli hilseen ja teknologiapelko vaivaa? Uskallan väittää, että useampi käsi on ylhäällä kuin alhaalla. Excelin pyörittäminen alkaa olla last season ja sähköposti on varattu viranomaisia ja mainoksia varten....

Asiakas ei asu teillä – Asiakasymmärrys vaatii tekoja

Asiakasymmärrys edellyttää sitä, että tietää kuka asiakas on ja mitä hän haluaa. Asiakasymmärrys kasvaa vain, jos kerää ymmärrystä kentältä: menee ulos olettamuksista ja painaa asiakkaan, tarkemmin persoonan, hatun päähän! Kysyminen vie aina eteenpäin, joten ”kysy asiakkailta” on aina hyvä neuvo.

Mihin tarvitset tuotestrategiaa? – Tuotestrategian hyödyt ovat kiistattomat!

Mihin tuotestrategiaa oikeastaan tarvitaan?

Toimiva tuotestrategia helpottaa portfolionhallintaa sekä asioiden priorisointia. Myös päätöksenteko tehostuu tuotestrategian ansiosta. Blogissa kerromme, mitä hyötyjä tuotestrategia tuo mukanaan – ja mitä toimiva tuotestrategia pitää sisällään.

Mitä tehdä, jos tiimin backlog on kokoelma henkilökohtaisia to do -listoja?

Välillä käy niin, että koko tiimin backlog on täynnä asioita, jotka ovat vain yhden henkilön tehtävissä. Tämä on ongelmallista, sillä jos backlog on yhdistelmä yksittäisten henkilöiden to do -listoja, ei porukka toimi todellisena tiiminä.
Lue blogista, millä tavalla voit vähentää tämän aiheuttamia ongelmia!

Miten optimoida Atlassianin lisenssien kokonaisuus erilaisille tarpeille?

Atlassian päivittää tuotestrategiaansa. Tuotteita positioidaan uudestaan, ja se vaikuttaa tuotteiden hintoihin. Muutos koskee kaikkia Atlassianin omia Cloud-, Server- ja Data Center -tuotteita. Hinnat nousevat, joissain tuoteversioissa merkittävästi. Lue blogista, kuinka hinnankorotus tulee vaikuttamaan.

Tuoteportfolion hallinta pistää kannattavuuden kuntoon

Tuoteportfolion hallinta on tärkeää yrityksen kannattavuuden takia. Se vaatii ratkaisemaan yleisiä ongelmia, kuten tuotevalikoiman rönsyilyä sekä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Lue blogista yksinkertaiset ohjeet, joilla pistät tuoteportfolion helposti kuntoon!

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

1 + 13 =

Share This