Tulevaisuuden tuotekehitysorganisaatioiden menestyminen vaatii organisaatiolta monipuolista kehittämistä.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan tehokkuus muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

 

 

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Kirjoituksiamme tuotekehitysorganisaatioden kehittämisestä

Mihin tuotejohtamista tarvitaan?

Menestyäkseen tuoteliiketoiminnassa ei riitä, että kyvykkyydet kehitysosastolla ovat kunnossa. Tuotteen tai palvelun kehittäminen kun ei ole alkuunkaan riittävää, vaan on myös ymmärrettävä, mitä tuotteita tai palveluita kannattaa tehdä ja kuinka niistä kerrotaan asiakkaille.

Onnistunut PI-suunnittelutapahtuma

PI-suunnittelutapahtumassa tuotekehitystiimit sidosryhmineen yhdessä suunnittelevat ja sitoutuvat liiketoimintatarpeiden mukaiseen seuraavaan toteutettavaan kokonaisuuteen. Tapahtuma kestää yleisimmin kaksi työpäivää ja mutkat suoristaen sisältää kahvin, vision, suunnittelun, sitoutumisen sekä retron.

Tiikeri vai tiimi? – Positiivisuus lisää tehoja.

Positiivisuudella on suuri merkitys työpaikalla. Innovatiivisuuden ja tehokkuuden takia olisikin tärkeää, että työntekijöillä olisi jatkuva pienten positiivisten tunteiden virta. Onnellisten ihmisten ajattelu on tehokkaampaa, ja positiiviset aivot löytävät uusia, innovatiivisia ratkaisuja helpommin ja nopeammin kuin negatiiviset.

Mitä tuotejohtaminen on?

Tuotejohtaminen on liiketoimintalähtöistä tuotteen tai palvelun johtamista, jonka tavoitteena on maksimoida tuoteportfolion tuottama rahallinen arvo. Helpoin tapa ymmärtää tuotejohtamista lienee tarkastella tuotteen elinkaarimallia tai innovaatiosuppiloa ja miettiä, minkälaisia toimenpiteitä kussakin vaiheessa tarvitaan. Toisin kuin projektinjohtaminen, tuotejohtaminen on jatkuvaa toimintaa.

Valhe, emävalhe, business case

”Hyvä esitys voittaa aina hyvän idean.” Muistan aina, kun jo vuosia sitten eräs tuotekehitysjohtaja kertoi lounaskeskustelussamme turhautumisestaan projektien rahoituspäätöksiin. Hänen pointtinsa oli se, että kyseisessä yrityksessä hyvin laadittu esitys ja sopivasti säädelty business case sai useammin rahoituksen, kuin erinomainen idea, jossa oltiin realistisia liiketoimintamahdollisuuksista.

Roadmap ja vaatimushallinta kuntoon – viisi suosittua työkalua tuotejohtajille

Roadmap- ja vaatimushallintatyökalujen käyttö lisääntyy kovaa vauhtia. Perinteisesti tuotepäälliköiden työkaluina ovat olleet pääasiassa taulukkolaskenta- tai esitystohjelmistot ja projektinhallintatyökalut, mutta viimeisten tutkimusten (Sirius Design ja ProductPlan) mukaan specifisten roadmap-ohjelmien käyttäjämäärät ovat jopa tuplaantunut viimeisen vuoden sisällä. Listaamme viisi asiaa jotka työkalua valittaessa kannattaa muistaa sekä viisi potentiaalista työkalua.

5 vinkkiä portfolio-kanbanin ylläpitoon

Kanban-taulun oikeaoppinen käyttö helpottaa montaa tuotekehityksen ongelmaa, eikä vähiten liian monen asian yhtä aikakaista tekemistä. Kanban-taulu toimii mainiosti myös tuote- tai hankeportfolion ylläpidossa. Lue viisi vinkkiämme, joilla tehostat sekä portfolion hallintaa että koko tuotekehitystä.

Ota yhteyttä!

3 + 14 =

Tai soita suoraan

Henri Hämäläinen - 050 487 3291, Tuotekehityksen kehittäminen ja konsultointi

Lasse Mikkonen - 040 543 9845, Atlassian, VersionOne, Git ja muut työkalut

Harri Pendolin - 040 582 0865, Tuotejohtaminen ja tuotestrategiat

Timo Leppä - 0400 924 830, Koulutukset

Share This