Vaatimushallinta on tuotekehityksen tärkein ohjausmekanismi.
Vaatimushallinta on myös kehitystyön ohjaamisen keskiössä. Sen kautta yritykset ohjaavat miitä kehitetään ja käytännössä myös millä laatutasolla. Siksi vaatimushallinta on tuotekehityksen tärkeimpiä toimintoja.

Mikään ei ole niin suurta hukkaa, kuin kehittää jotain mitä kukaan ei tarvitse.
Miksi vaatimushallinta on niin tärkeää?
Vaatimushallintaan ei ole yhtä oikeaa tapaa. Yrityksillä on erilaiset tarpeet vaatimusten käsittelemiseen arvoketjun eri osissa. Esimerkkeinä eri vaatimustarpeista voidaan ottaa vaikka:
Ketterät ohjelmistoyritykset
Etenkin nuorille kasvuyrityksille saattaa olla tärkeintä oikeiden toiminnallisuuksien löytäminen ja käyttäjäkokemuksen optimointi. Raskasta vaatimushallintaa ei alkuvaiheessa haluta, vaan priorisoidaan nopeaa etenemistä user storien, mockupien ja wire framien toimiessa vaatimuksina.
Reguloidut alat
Lääketeollisuus ja terveysteknologia ovat aloja, joissa vaatimushallinta pitää tehdä huolella jo viranomaisten vaatimuksista. Kaikki vaatimukset pitää kirjata ja olla jäljitettävissä myös kehitysprojektin jälkeen.
Fyysiset tuoteperheet
Kun yrityksen portfoliossa on useita saman kaltaisia tuotteita, niin uudelleenkäytettävillä vaatimuksilla ja testitapauksilla varmistetaan kehityksen tehokkuus ja korkea tuotelaatu.
Asiakohtaiset projektit ja tuotteet
Isoissa B2B-kaupoissa asiakkailla on yleensä omia erikoisvaatimuksiaan. Näiden ymmärtäminen, tarpeisiin vastaaminen, vaatimuksista neuvotteleminen ja lopulta asiakasversioiden kehittäminen ja dokumentointi vaativat kaikki systemaattista vaatimushallintaa.
Eri tarpeet ja tilanteet vaativat erilaisia toimintatapoja, tarpeeseen vastaavaa osaamista sekä usein myös oikeat työkalut.
Tunnistatko ongelman?
- Vuoropuhelu ei toimi bisneksen ja tuotekehityksen kanssa
- Tuotteen laatu ei vastaa markkinoiden/asiakkaiden todellisia tarpeita
- Organisaatiosta puuttuu kokonaisymmärrys tuotteen ominaisuuksista ja kyvykkyyksistä
- Ketterän kehityksen käyttötapaukset eivät riitä, vaan toimialueen säädökset vaativat kattavat dokumentaatiot
- Testaaminen tai muu laadunvarmistus on takkuaa tuotteen kokonaiskuvan puuttuessa vaatimusten lisäksi
- Pyörä pitää keksiä aina uudelleen, kun vaatimukset ja testitapaukset edellisestä totetuksesta puuttuvat
Miten vaatimushallintaa kannattaa kehittää?
Vaatimushallinnan toimivuus, tai toimimattomuus, voidaan yrityksessä nähdä monella tavalla johtuen vaatimushallinnan koko organisaation poikkileikkaavasta tehtävästä. Myynti saattaa kokea tärkeäksi asiakastarpeiden välittämisen suoraan kehittäjille samaan aikaan kun kehitys pinnistelee hallitsemattoman backlogin kanssa. Tai tuotekehitys näkee liian dokumentaation hukkana ja samaan aikaan testaus tuskailee puuttuvien testikriteerien kanssa.
Vaatimushallinnan kehittämisen lähtökohtana tulee aina olla hyvä yleiskuva vaatimushallinnan tilanteesta. Sen jälkeen voidaan keskittää kehittäminen sekä oikeisiin kohtiin prosessissa että oikeaan tekemiseen. Joskus kehitettävää on prosessissa, joskus osaamisessa ja joskus taas työkaluissa. Usein nämä kaikki liittyvät toisiinsa, jolloin muutosprojekti vaatii hyvää suunnittelua.
Vaatimushallinnan kehittämisen lähtökohtana tulee aina olla hyvä yleiskuva vaatimushallinnan tilanteesta.
Contribyten vaatimushallinnan palveluja
Vaatimushallinnan pelikirja
Vaatimushallinnan arviointi
Vaatimushallinnan valmentaja
Vaatimustyöpajojen fasilitointi
Oikeat työkalut ohjaavat vaatimushallintaa oikeaan suuntaan

Vaatimushallinnan työkalut
Käyttötapaukset ja tavoitteet määrittävät myös vaatimusmushallinnan työkalujen tarpeet. Usein vielä tänäkin päivänä vaatimukset kirjataan exceliin tai wordiin. Tai sitten uskotaan agilen työnhjausohjelmiston olevan riittävä työkalu. Usein on kuitenkin parasta hankkia vähintäänkin lisäosa Atlassian Jiraan tai Azure DevOps ympäristöön tai jopa erillinen, vaatimushallintaan ensisijaisesti tarkoitettu ohjelmisto. Suosituimmat näistä ovat IBM:n DOORS perhe ja Jama. Molemmat ovat meille tuttuja, kuten myös monet vaatimushallinnan lisäosat.
Katso alta videoitamme vaatimushallinnan työkaluista
Vaatimushallinnan työkalun valinta
Näin toimii IBM DOORS Next vaatimushallinnan sovellus
Webinaari: Käyttäjätarinat kuntoon – parhaat käytännön vinkit
Contribyte valmentaa tulevaisuuden voittavat tiimit ja organisaatiot.
Referenssitarinoita ja asiakaskokemuksia asiakkailtamme






















Contribyte yhteystiedot
Lasse Mikkonen, teknologiajohtaja 040 543 9845
Harri Pendolin, tuotejohtaminen 040 582 0865
Markku Nurmela, valmennuspalvelut 040 501 5094
Timo Leppä, koulutuspalvelut 0400 924 830
Niklas Tikkala, työkalun palvelupäällikkö 040 681 8585
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja 050 487 3291
Sähköposti - info@contribyte.fi tai etunimi.sukunimi@contribyte.fi