Valitse sivu

Contribyten arvot ja toiminta-ajatus

Contribyten toiminta perustuu luottamukseen, läpinäkyvyyteen ja siihen että ihmiset saavat olla itseään myös työelämässä.

Contribyten arvot

Contribyten perusajatus on luoda ilmapiiri ja kulttuuri jossa ihmisten osaaminen saadaan esiin jokaisen henkilön omien vahvuuksien kautta. Tähän ajatteluun liittyy vahva luottamus henkilöiden kykyyn ratkaista omaan työhön liittyviä kysymyksiä itse sekä ihmisten luontaisten vahvuuksien korostaminen.  Arvot näkyvät vahvasti toiminnassamme. Uskomme läpinäkyvyyteen, meillä jokainen työntekijä tietää yhtiön menot ja tulot eurolleen, kalenterit ovat yhteiset ja luottokorttilaskut henkilöstön nähtävillä, autenttisuuteen, meillä arvostetaan jokaisen tapaa ja halua tehdä töitä omien vahvuuksien kautta, sekä  oma-aloitteeseen vastuullisuuteen, luotamme toisiimme, että asiat viedään maaliin asti.

Läpinäkyvyys

Niin sisäinen kuin ulkoinen toimintammekin perustuu luottamukseen ja läpinäkyvyyteen. Kommunikoimme avoimesti kaikesta mahdollisesta. Uskomme läpinäkyvyyden olevan paras kontrolli tekemiseen

Autenttisuus

Uskallemme olla aitoja itsejämme myös töissä. Teemme asiat parhaan oman ymmärryksemme ja näkemyksemme mukaan. Kunnioitamme toisiamme ja tuomme esiin parhaat puolet toisistamme.

Oma-aloitteinen vastuullisuus

Otamme vastuuta omasta tekemisestämme ja viemme asiat maaliin saakka. Autamme oma-aloitteisesti toisiamme saamaan asioita valmiiksi.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Contribyten toiminta-ajatus

 

Contribyte auttaa organisaatioita menestymään pitkäjänteisesti digitaalisuutta hyödyntävien tuotteiden ja palveluiden kanssa. Valmennamme organisaatiot menestymiskykyisiksi ja mahdollistamme heille työympäristön, jossa menestyminen on mahdollista.

Autamme henkilöitä ja henkilöryhmiä näkemään tuotekehityksen kokonaisvaltaisesti, ymmärtämään tuote- ja palveluliiketoiminnassa menestymisen kannalta oleelliset asiat ja muuntamaan heidän ajattelu- ja toimintamalliaan niiden mukaisesti.

Menestyvät organisaatiot eivät voi kopioida kaikkia toimintamallejaan muilta, vaan toimintamallit pitää kohdistaa organisaation omaan ympäristöön

  

Voittava tuoteorganisaatio

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestyminen vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten mallissa tuote- tai palvelukehitysorganisaation tuottavuus syntyy kuudesta (6) osa-alueesta: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö, arvonluonti yhteistyöllä sekä valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan kyvykkyys muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Arvonluonti yhteistyöllä tarkoittaa organisaation kyvykkyyttä luoda arvoa yhteistyöllä. Tuote- ja palvelukehitys vaatii aina yhteistyötä. Tuotteen menestyminen vaatii niin tuotejohtamista, tuotekehitystä, johtamista, myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua toimimaan yhteen. Voittavat organisaatiot luovat kyvyt tehdä asioita yhdessä.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuoteorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

Contribyte yhteystiedot

Lasse Mikkonen, teknologiajohtaja 040 543 9845
Harri Pendolin, tuotejohtaminen 040 582 0865
Markku Nurmela, valmennuspalvelut 040 501 5094
Timo Leppä, koulutuspalvelut 0400 924 830
Niklas Tikkala, työkalun palvelupäällikkö 040 681 8585
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja 050 487 3291

Sähköposti - info@contribyte.fi tai etunimi.sukunimi@contribyte.fi

Laita viestiä

7 + 2 =

Share This