Contribyten arvot ja toiminta-ajatus

Contribyten toiminta perustuu luottamukseen, läpinäkyvyyteen ja siihen että ihmiset saavat olla itseään myös työelämässä.

Contribyten arvot

Läpinäkyvyys

Niin sisäinen kuin ulkoinen toimintammekin perustuu luottamukseen ja läpinäkyvyyteen. Kommunikoimme avoimesti kaikesta mahdollisesta. Uskomme läpinäkyvyyden olevan paras kontrolli tekemiseen

Aitous

Olemme aitoja itsejämme myös töissä. Teemme asiat parhaan oman ymmärryksemme ja näkemyksemme mukaan.

Oma-aloitteinen vastuullisuus

Otamme vastuuta omasta tekemisestämme ja viemme asiat maaliin saakka. Autamme oma-aloitteisesti toisiamme saamaan asioita valmiiksi.

Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä

Contribyten toiminta-ajatus

 

Contribyte auttaa organisaatioita menestymään pitkäjänteisesti digitaalisuutta hyödyntävien tuotteiden ja palveluiden kanssa, Valmennamme organisaatiot menestymiskykyisiksi ja mahdollistamme heille työympäristön, jossa menestyminen on mahdollista.

Autamme henkilöitä ja henkilöryhmiä näkemään tuotekehityksen kokonaisvaltaisesti, ymmärtämään tuote- ja palveluliiketoiminnassa menestymisen kannalta oleelliset asiat ja muuntamaan heidän ajattelu- ja toimintamalliaan niiden mukaisesti.

Menestyvät organisaatiot eivät voi kopioida kaikkia toimintamallejaan muilta, vaan toimintamallit pitää kohdistaa organisaation omaan ympäristöön

  

 

 

Menestyvä tuotekehitysorganisaatio

 

Tuotteita tai palveluita kehittävän organisaation menestys vaatii onnistumista monella osa-alueella. Tuotekehitysorganisaatio on kokonaisuus, joka pitää saada toimimaan sulavasti yhteen. Contribyten ajattelutavassa tuote- tai palvelukehitysorganisaation menestyminen perustuu viiteen osa-alueeseen: liiketoiminta ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö ja valpas pitkäjänteisyys.

Liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys on yksi tuotekehityksen kulmakivistä. Tuotekehityksen tehtävä on luoda yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Markkinoita ja asiakkaita täytyy ymmärtää ja tehdä tämä ymmärrys läpinäkyväksi tuotteita tekeville henkilöille. Tähän osa-alueeseen liittyy organisaation kyky innovoida niin tuote-, markkinointi- kuin myyntimallejaan.

Toiminnallinen ja koettu laatu muodostuu niin asiakaskokemuksesta kuin tuotteen teknisestä laadustakin. Laatu ei koskaan ole jälkijätteistä, vaan se rakennetaan hyvillä toimintatavoilla jo henkilötasoilta asti ja siihen vaikuttaa eri tiimien ja henkilöiden yhteistoiminta. Testausta, laadunvarmistusta ja käyttäjäkokemuksen optimointia tulee tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja toimintamallien tulee seurata koko arvon tuoton ketju loppuun asti.

Ohjauksen ja operatiivisen toiminnan tehokkuus muodostuu usein ketteristä ja lean-toimintavoista sekä isommissa organisaatioissa organisatorisista ohjausmalleista. Näihin kuuluu oleellisena osana laadun rakentaminen tekemisen aikana, sopivan kokoiset toimitukset, jatkuva integrointi, monipuoliset palautesyklit eri tasoilta ja jatkuva oppiminen esimerkiksi retrospektiivien tai Kaizen käytäntöjen muodossa. Myös organisatoriset ohjausmallit vaikuttavat arvon tuoton nopeuteen ja tehokkuuteen. Organisaatiolle sopivat käytettävät menetelmät riippuvat aina organisaatiosta, liiketoimintamallista sekä tuotteesta tai palvelusta.

Motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö on tehokkaan tuotekehityksen näkökulmasta vähiten korostettu kulmakivi. Motivoituneet ja onnelliset ihmiset ovat tutkitusti tehokkaampia ja tekevät parempia ratkaisuja. Organisaation päätöksenteossa tärkeää on tehdä päätöksiä tasoilla, joilla on paras näkemys asiasta, siksi henkilöstön valtuuttaminen onkin äärimmäisen tärkeää. Tämän osa-alueen optimointiin esimerkkejä ovat tarkoituksenmukainen itseohjautuvuus, toimivat feature-tiimit, motivoiva tavoiteasetanta ja bonusjärjestelmä ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

Valpas pitkäjänteisyys on organisaation kyky luoda pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa markkinoiden, asiakastarpeiden, teknologian ja henkilöstön muuttuessa. Organisaation tulee ymmärtää trendejä ja kyetä vastaamaan todellisiin markkina- tai asiakastarpeiden muutoksiin. Unohtamatta kuitenkaan nykyasiakaskunnan palvelemista, olemassa olevan teknologian ylläpitämistä ja henkilöstön osaamisen kehittämistä. Tällä osa-alueella toimintatapoja ovat esimerkiksi aktiivinen elinkaariajattelu, todellinen tutkimus ja tuotekehitys, kyseenalaistava oppiminen ja horisonttiajattelu. Pitkäjänteisyys ja valppaus ovat keskeisiä kaikilla edellä mainituilla neljällä osa-alueella ja jokaiselle niille tulisikin kehittää toimintatapansa varmistaa pitkäjänteinen valppaus osa-alueen kehittämisessä.

Organisaatiot toimivat kulttuurin, toimintamallien ja työkalujen ohjaamina. Tuotekehitysorganisaatio toimiikin tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä. Kilpailuetua voi saavuttaa vain sopeuttamalla toimintatapansa omaan ympäristöön.

 

 

Ota yhteyttä!

14 + 8 =

Tai soita suoraan

Henri Hämäläinen - 050 487 3291, Tuotekehityksen kehittäminen ja konsultointi

Lasse Mikkonen - 040 543 9845, Atlassian, VersionOne, Git ja muut työkalut

Harri Pendolin - 040 582 0865, Tuotejohtaminen ja tuotestrategiat

Timo Leppä - 0400 924 830, Koulutukset

Share This