Scrum vai Kanban - kumpi sopii juuri sinulle?

Suosituimmat ketterät toimintamallit – Scrum ja Kanban

Scrum ja Kanban ovat suosituimpia ketteriä toimintamalleja. Ne molemmat tavoittelevat tiimille sellaisia toimintatapoja, joilla saavutetaan hyvää laatua ja toiminnan tehokkuutta. Samalla nämä molemmat toimintamallit takaavat tiimille kiireettömän ja stressittömän toimintaympäristön – mikä osaltaan on juuri auttamassa tehokkuutta ja hyvän laadun syntymistä. Ne eroavat kuitenkin lähestymistavoillaan toisistaan. Kumpi siis sopii juuri sinulle – Scrum vai Kanban?

Scrum

Määrämittaiset sprintit

  • Scrum käyttää lyhyitä iteraatioita, sprinttejä, joiden tavoitesisältöön tiimi pyrkii sitoutumaan yhteisellä päätöksellä.
  • Yhteisellä sitoutumisella pyritään varmistamaan se, että tiimille ei pakoteta liikaa tehtävää, ja tiimi pystyy sitten tekemään aloittamansa asiat valmiiksi asti, tuotantolaatuiseksi.
  • Tavoitteena on nimenomaan tehdä valmista, niin ettei asioihin enää tarvitse myöhemmin palata.

Tällainen toimintatapa kertoo johdolle sen, millä nopeudella tiimi pystyy tekemään valmista. Valaistunut johto käyttää tätä tietoa sitten ennustamaan miten kauan muun vielä tekemättömän työn tekeminen kestäisi. Tämä johtaa parempaan ennustettavuuteen mikä osaltaan myös vähentää organisaation stressitasoa.

Scrum vai Kanban – Scrum sopii tiimeille, jotka pyrkivät saamaan valmiiksi julkaistavia työkokonaisuuksia parin viikon välein.

Huomattava:

  • Scrumissa on kanbania enemmän rooleja ja seremonioita.
  • “Oikea scrum” vaatii hiukan enemmän kokouksia ja tiimin itsekuria, ja lisäksi hyvän Scrum Masterin.

Lue lisää scrumista täältä ja täältä

Kanban

Jatkuva työn virta

  • Kanbanissa ei ole määrämittaisia sprinttejä kuten Scrumissa. Sen sijaan työtä tehdään jatkuvasti, työasia kerrallaan.
  • Kun jotain saadaan valmiiksi, se liikkuu tiimin prosessissa “alavirtaan” seuraavalle työvaiheelle, jos seuraava työvaihe kykenee vastaanottamaan työtä.
  • Kanbania tulisi ajatella “liukuhihnana”. Asioita ei voi puskea eteenpäin, jos seuraava työvaihe on tukossa. Eteenpäin puskeminen tuollaisessa tilanteessa johtaa siihen että työjono “tukkiutuu”.
  • Kanbanissa olisikin tärkeää pitää työn virtaus hallinnassa välttämällä sitä, että on liikaa työasioita yhtä aikaa meneillään.

Koska Kanbanissa ei ole määrämittaisia sprinttejä, joiden sisältö “lukitaan”, se sallii nopeamman reagoinnin. Jos tiimille tulee usein “tulipalokiire-tehtäviä” tai vaikkapa asiakastukicaseja tai virheiden selvittämistä, joita ei oikein voi ennustaa, Kanban sallii sen että tällaiset asiat menevät työjonon kärkeen ja otetaan työn alle nopeasti, heti kun  tiimin prosessissa työt nytkähtävät eteenpäin.

Scrum vai Kanban? – Kanban sopii tiimeille, joilla on huomattavasti ei-ennustettavaa työkuormaa.

Huomattava:

  • Kanban on ehkä Scrumia helpompi aloittaa, mutta aloittamisen helppous piilottaa sen, että kanbania on haasteellisempi kehittää jatkossa yhä paremmaksi.
  • Scrumiin verrattuna puuttuva sprinttisykli ja Scrum Master rooli johtavat usein siihen että tiimin kanban hyytyy jollekin suorituskykytasolle, eikä kehity.
  • Kanbania käyttävän tiimin olisikin syytä tuntea kanbanin sudenkuopat ja Scrum, ja pyrkiä kehittämään omaa kanbaniaan säännöllisesti.

Lue lisää kanbanista

Ota yhteyttä!

Laita viestiä alla olevalla kaavakkeella, ota suoraan yhteyttä tai katso yhteystietomme.

Lasse Mikkonen, CTO, Atlassian ja muut työkalut, 040 543 9845
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja, 050 487 3291
Timo Leppä, koulutukset, tiimivalmennukset, 0400 924 830
Tanja Suomalainen, Oulun toimipiste, 040 512 2610
Harri Pendolin, tuotejohtaminen ja palvelumuotoilu, 040 582 0865

14 + 11 =

Share This