Pelikirja on ketterä tapa kuvata prosesseja ja toimintamalleja. Pelikirjalla jalkautat toimintamallisi ja yhtenäistät parhaat käytäntösi.
Mikä on tuotekehityksen pelikirja?
Toimivaan tuotekehityksen tarvitaan toimintamalleja, yhdenmukaiset käytännöt ja roolit. Tuotekehityksen pelikirjat täyttävät akateemisten prosessimallien ja työkalujen välisen aukon. Pelikirja sisältää käytännönläheiset ohjeet (roolit, seremoniat, templatet) prosessimallin soveltamiseen. Pelikirjan avulla prosessit ja parhaat käytännöt saadaan käyttöön ja niiden hyödyt ulosmitattua täysimääräisesti.
Pelikirja on uusi prosessi
Aikaisemmin ajateltiin, että organisaatioissa pitäisi keskittyä vahvasti prosesseihin. Prosesseja parantamalla pyrittiin saamaan aikaan tehokkuutta ja auttamaan tilanteissa, joissa henkilöt vaihtuvat tai on paljon muistettavaa. Prosessit ovat edelleen toki monissa tapauksissa tarpeen, mutta prosesseilla on pari ongelmaa. Ne ovat usein päässeet kasvamaan ja pöhöttymään suuriksi, kankeiksi ja joustamattomiksi. Usein ne ovat myös unohtuneet, kun tekeminen rutinoituu. Pölyttynyt paksu prosessikansio ei enää elä jokapäiväisen tekemisen mukana, eikä useinkaan voi muuttua kovin ketterästi. Ihminen ei ole prosessiyhteensopiva.
Pelikirjat täyttävät sovittujen toimintamallien tyhjiön
Monille tiimeille on ketterien toimintamallien yleistyessä tullut tietynkaltainen sovittujen toimintamallien “tyhjiö”. Ei enää olekaan olemassa ohjeita tai sopimuksia, mihin viitata, että näin me ajattelimme toimia. Ja tiimeillä on vaikeuksia kokea, että heillä on jotain annettavaa sovittujen toimintatapojen kehittämiseen. Näissä tilanteissa kannattaa harkita uuden keveämmän toiminnan sopimisen mallia: pelikirjaa.
Mutta mikä siis on tämä pelikirja?
Pelikirjalla tarkoitetaan kevyttä, helposti ylläpidettävää ja käytettävää ohjeistusta tai sopimusta toimintatavoista. Erilaiset pelikirjat ovat nopeasti yleistyneet myös Suomessa. Pelikirjakehityksen pioneerina Suomessa Contribyte on päässyt näkemään paljon erilaisia tilanteita, missä pelikirja on auttanut organisaatioita oppimaan ja kehittämään toimintaansa prosesseja nopeammin.
Contribyten pelikirjareferenssit
Pelikirja on nykyaikainen tapa ohjata organisaatiota kohti tehokkaita ja skaalautuvia toimintamalleja.
Pelikirja portfolion hallintaan
Investointipäätöksenteko, portfolionhallinnan mallit, business casejen laatiminen, innovaatiot, liiketoimintakokeilut, tuotestrategiat ja roadmapit.
Roolien pelikirjat
Tuotepäällikkö, tuoteomistaja, Scrum Master, Agile Coach, ketterä projektipäällikkö ja ketteryyden skaalautumisen tärkeimmät henkilöt.
Ketterän toiminnan pelikirjat
Scrum, Kanban, palvelumuotoilu, tiimien toimintamallit, testaus, käyttäjätestaus, backlogit, laatu, käyttäjätarinat, vaatimustenhallinta, ketteryyden skaalautumisen mallit: SAFe, Spotify, LeSS.
Työkalujen pelikirjat
Jira, Confluence, Git, DevOps, metriikat, raportointi, dokumentaatio, templatet, parhaat käytännöt.
Räätälöimme sinulle parhaan yhdistelmän moduuleistamme organisaatiosi tarpeeseen. Pelikirja voidaan rakentaa vaiheittain aloittaen kokonaisuuden kannalta tärkeimmistä aiheista.
Pelikirja auttaa koko tuoteorganisaatiota tehostamaan liiketoimintaa.
Miksi tuotekehityksen pelikirja?
Toiminnan tehostaminen
Pelikirjat tehostavat toimintaa tuomalla hyväksihavaitut toimintamallit jokaisen tiimin käyttöön. Yhteiset toimintatavat helpottavat tiimien välistä kommunikaatiota ja antavat näkyvyyden koko organisaation toimintaan. Tarkoituksenmukaiset toimintamallit ja käytännöt poistavat hukkaa organisaatiosta.
Osaamisen kehittäminen
Pelikirjat havainnollistavat tuoteorganisaation toiminnan arvonmuodostusta ja logiikkaa, ja näin luo yhtenäisen osaamispohjan liiketoiminnan kehittymiselle. Roolien kuvauksista vastuut selkeytyvät ja roolien toimintaan liittyvät parhaat käytännöt auttavat henkilöitä onnistumaan rooleissaan.
Ketterän kehityksen toimintamallien jalkauttaminen
Pelikirja antaa käytännönläheiset ohjeet, kuinka ketteriä toimintamalleja tulee soveltaa päivittäisessä työssä. Toimintamalleista saadaan pelikirjan avulla enemmän irti, kun annetaan hyvät ohjeet ja sopiva määrä vapautta soveltaa käytäntöjä. Pelikirja auttaa skaalaamaan ketteryyttä tiimitasolta koko organisaatioon.
Yhteistyön kehittyminen
Pelikirja auttaa niin tiimien kuin liiketoiminnan ja tuotekehityksen yhteistyössä. Yhteisesti sovituilla pelisäännöillä voidaan toimintaa ennustaa ja ohjata paremmin. Pelikirja kuvaa, kuinka työkalut tukevat toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. Koko orgainsaation yhteistyö on selkeämpää, kun termit ja yhteistyömallit on kaikkien tiedossa.
Systemaattinen tapa priorisoida toimintaa
Pelikirja antaa mallit portfolion hallintaan ja päivittäisen työn priorisointiin. Uusia ideoita tarkastellaan systemaattisesti ja ideoista opitaan kokeilujen avulla. Investointipäätösten tueksi pyritään keräämään tietoa ja analysoitua dataa. Priorisointimallit tuodaan läpi koko organisaation portfolion hallinnasta tiimitasolle asti. Priorisointitavoista tehdään läpinäkyvää ja ne perustuvat sovittuun strategiaan.
Alihankinnan ostamisen helpottuminen
Pelikirjat toimivat hyvin organisaatiossa, joihin on pesiytynyt erilaisia toimintamalleja eri toimijoiden tuomina. Pelikirjan avulla organisaatio luo omiin lähtökohtiin sopivan toimintamallin, joka auttaa niin sisäisiä kuin ulkoisia tahoja yhdenmukaistamaan toimintaa liiketoiminnan tarpeiden mukaisesti. Pelikirja voi toimia niin tarjouspyyntöjen liitteenä varmistamaan halutut toimintamallit kuin auttamaan liiketoimintaa tuotekehityksen ohjaamisessa.
Haluatko kuulla lisää - Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä!
Pelikirjat täyttävät sovittujen toimintamallien tyhjiön.
Mihin tilanteisiin pelikirja sopii?
Uuden työkalun käyttöönotto tai työkalujen tehokkaampi käyttö
Työkalujen itseohjautuvassa käytössä (esimerkiksi Wiki- tai Confluence-tyyppiset työkalut) on ongelmana se, että ihmiset osaavat käyttää työkaluja hyvin eri tasoisesti, ja jos kaikille annetaan vapaus tehdä ihan mitä haluavat, tieto ei säily helposti haettavana ja navigoitavana, ja kalliista työkaluista saadaan vain murto-osa niiden potentiaalista irti.
Organisaation tiimien (ketterien) toimintatapojen terävöittäminen / sisäänajo
Tiimien toimintaa pitää kehittää koko ajan ja useissa organisaatioissa eri tiimeillä on jo hyviä toimintatapoja, mutta ne eivät välttämättä ole käytössä aivan kaikissa tiimeissä. Entäpä jos keräisimme kaikista tiimeistä hyvät toimintatavat pelikirjaan, ja sitten vielä lähtisimme teroittamaan näitä jo valmiiksi hyviä toimintatapoja yhä paremmiksi?
Useiden eri alihankkijoiden yhteistoiminta
Yrityksissä on usein eri toimintakulttuureita. Jos yhteisistä pelisäännöistä ei sovita, konfliktit ovat väistämättömiä. Erityisesti tuotekehitysprojekteissa, joissa käytetään off-site alihankintaa, on erityisen tärkeä sopia miten työtä ohjataan, määritellään, hallitaan riippuvuuksia, ja millaisien kriteerien mukaan työtä toimitetaan seuraavaan työvaiheeseen eteenpäin.
Yrityksen tuotekehitysvoimavarojen, projektien ja tuotteiden portfolioiden hallinta
Erilaiset resurssien kohdentamisen ohjaamistavat, projektien gate-katselmoinnit, projektien resurssipainotuksen ja riskien hallinnan keinot ja tuoteportfolion hallinta voivat myös olla asioita, jotka kannattaisi dokumentoida pelikirjaan.
Asiakaspalautteen, ideoiden ja tuotekehityksen asiakaslähtöisyyden parantaminen
Tuotekehitys ei saisi jäädä eristyksiin asiakkaasta ja asiakaspalautteesta. Olisi hyvä varmistaa, että kaikilla tuotekehityksen ihmisillä on tarpeeksi tietoa kaikkeen ajantasaiseen asiakastietoon ja palautteeseen. Myynnin, tuotehallinnan ja tuotekehityksen yhteistoiminnasta kannattaisi myös sopia
Eri roolien selkeyttäminen
Useimmissa organisaatioissa erityisesti tuotekehityksen roolit, tuoteomistaja, Scrum-tiimi, Scrum Master, tuotepäällikkö, muut erilaiset johtajat ovat vähän epäselviä ja käytännössä sopimatta. Roolien pelikirja voisi selventää tilannetta
Pelikirja on helppo jalkauttaa, kehittää ja ylläpitää.
Pelikirja on matalan kynnyksen apu ongelmiin!
Pelikirja on siis käyttökelpoinen monissa erilaisissa tilanteissa. Pelikirjan etu on se, että se on prosessia helpompi lähestyä, ylläpitää, muuttaa, kehittää ja myös jalkauttaa. On myös ehkä helpompi saada koko organisaatio kokemaan, että pelikirja on “heidän oma” toimintamalli, sopimus työtavoista ja työkalujen käyttötavasta.
Ei kai se ole mikään kansio?
Palataan siihen, mikä oikein on pelikirja. Pelikirjat voivat manifestoitua erilaisilla tavoilla. Usein se dokumentoidaan joko Confluenceen tai dokumenttiin, vaikkapa PowerPointtiin. Pelikirja voi myös sisältää ohjevideoita, templaatteja tai työkalujen tapauksessa esimerkiksi työkalujen näyttöjen ja dashboardien määrityksiä. Tärkeintä on, että pelikirja on jossain, missä siihen pääsee jokainen helposti käsiksi, ja on selkeästi kerrottu, miten pelikirjaa jatkokehitetään.
Pelikirjan rakentaminen, käyttöönotto ja ylläpito on suunniteltava kunnolla
Pelikirjat eivät rakennu itsestään, vaan niiden pystyttäminen on oma projektinsa. Contribytellä on paljon kokemusta erilaisista pelikirjaprojekteista. Rakennuksessa ja käyttöönotossa on omat selkeät steppinsä ja vaiheensa, ja ulkoista apua voi käyttää joko koko matkan pelikirjan onnistuneeseen jalkautukseen, tai sitten vain osassa rakennusprojektia. Käyttöönoton jälkeen on tärkeää sopia, miten pelikirja kehittyy jatkossa, ja miten siihen voi antaa palautetta ja kehitysideoita.
Pelikirja auttaa koko tuoteorganisaatiota tehostamaan liiketoimintaa.
Referenssitarinoita ja asiakaskokemuksia asiakkailtamme






















Contribyte yhteystiedot
Lasse Mikkonen, teknologiajohtaja 040 543 9845
Harri Pendolin, tuotejohtaminen 040 582 0865
Markku Nurmela, valmennuspalvelut 040 501 5094
Timo Leppä, koulutuspalvelut 0400 924 830
Niklas Tikkala, työkalun palvelupäällikkö 040 681 8585
Henri Hämäläinen, toimitusjohtaja 050 487 3291
Sähköposti - info@contribyte.fi tai etunimi.sukunimi@contribyte.fi