Järjestelmällinen ongelmanratkaisu

Järjestelmällinen ongelmanratkaisu

Aika usein tuotekehityksessä törmätään ongelmiin joiden perimmäinen syy ei ole heti ihan selvä. Tällaisissa tilanteissa luonnolliselta voi tuntua lähteä heti arvailemaan mistä ongelma johtuu tai muistelemaan omasta kokemuksesta vastaavia tilanteita. Saattaa tuntua myös loogiselta lähteä kokeilemaan “perusfiksiä” mikä yleensä auttaa ongelmiin jotka vaikuttavat samankaltaisilta.

Näillä toimintatavoilla saatetaan joutua vain entistä syvemmälle allikkoon. Kaikki varmaan ovat kokeneet tilanteen jossa ongelmaan kokeillaan pikapaikkoa ja peruskorjausta toisensa jälkeen, mutta aina vaan ongelma palaa takaisin. Asiakas ja tiimi alkaa jo hermostua. Tällaisissa tilanteissa olisikin syytä tunnistaa tilanne ja osata ottaa käyttöön järjestelmällisen ongelmanratkaisun ajattelutapa.

Järjestelmällinen ongelmanratkaisu on jo 70 vuotta sitten kehitetty systemaattinen ajattelumalli, jolla hankalista ongelmista kerätään lisätietoa ja analysoidaan tilannetta tarkemmin. Perusidea on että vältetään olettamusten tekoa ja pikafiksien kokeilemista, ja sen sijaan kohdistetaan energia sen selvittämiseen missä ja milloin ongelma ilmeni ja mitä ympäristössä on muuttunut.

Ongelmanratkaisukoulutus on erittäin hyödyllinen koko tuotekehityshenkilöstölle. Se nopeuttaa bugien selvittelyä ja korjaamista, ja helpottaa kommunikaatiota tiimin sisällä ja tiimien välillä.

 

Tämä koulutus on mahdollista pitää noin 2-3 tunnin omana lyhyenä koulutuksenaan, tai sitten tämä osio on mahdollista yhdistää muihin koulutuksiin laajentavana modulina.

Erityisesti suosittelemme tämän modulin harkitsemista yhdistettynä seuraaviin koulutuksiin:

– Scrum Master yhden päivän koulutus

Aiempi tietämys tai kokemus ketteristä tuotekehitysmenetelmistä kuten Scrum ei ole pakollista kurssille osallistumiseen. Kurssi sisältää case-studyjen läpikäyntiä. Kurssiin voidaan yhdistää myös asiakkaan omien ongelmien läpikäyntiä.

Tämän kurssin käytyäsi

  • Osaat järjestelmällisen ongelmanratkaisun ajattelutavan
  • Nopeutat hankalien ongelmien ratkaisemista organisaatiossasi

Kurssimateriaali jaetaan osallistujille pdf muodossa.

Agenda

  • Milloin järjestelmällistä ongelmanratkaisua voidaan hyödyntää
  • Mitä hyötyä järjestelmällisestä ongelmanratkaisusta saadaan
  • Järjestelmällisen ongelmanratkaisun vaiheet

 

Kenelle

Tämä kurssi on suunnattu kaikille jotka joutuvat usein osallistumaan ongelman tutkimiseen ja ratkaisuun, esimerkiksi tuotekehityshenkilöstö tai asiakastukihenkilöstö.

Kieli

Tämä koulutus pidetään suomeksi tai englanniksi. Kurssimateriaali on englanninkielinen.

Katso myös

Tehokkaat retrospektiivit

Tehokkaammat kokoukset ja innostava fasilitointi

Yleinen kurssi

  • Helsinki/Turku
  • 1 koulutuspäivä
  • Seuraavat toteutukset löytyvät oppia.fi verkkokaupasta.

Yrityskohtainen

  • Valitsemanne tilat
  • Valitsemanne ajankohta
  • 1 koulutuspäivä

Työpaja

  • Valitsemanne tilat
  • Valitsemanne ajankohta
  • Työpajan agenda toiveidenne mukaan

Räätälöity kokonaisuus

  • Valitsemanne tilat ja ajankohta
  • Yhdistele muita koulutuksiamme
  • Sisältö toiveidenne mukaan

Pyydä räätälöintiä tai kysy lisää!

Arto Kiiskinen – 044 2454202

Henri Hämäläinen – 050 487 3291

training@contribyte.fi

Yrityskohtainen koulutuspyyntö - Tehokkaat retrospektiivit

14 + 12 =

Share This