Teesi#25 – Idea-, kehitys- ja tuoteportfolioiden hallinta on liiketoiminnan vaikuttavinta päätöksentekoa.
Lean Business Case – Kehitä liiketoimintalähtöisesti
Lean Business case on yhden päivän tehokurssi, joka opettaa poimimaan ideamerestä parhaat mahdollisuudet ja priorisoidaan portfolio-tason tekemiset liiketoimintalähtöisesti. Kurssilla käydään läpi käytännönläheisesti, miten uusille tuoteideoille ja asiakastarpeille luodaan kevyesti ja ketterästi bisnesperustelu (”business case”) sekä yrityksen sisäinen esittelymateriaali.
Valmennuksessa läpikäytävä bisnesperustelun malli on jaettu selkeisiin moduuleihin ja jokaiseen moduuliin on tarjolla suunnittelua, arviointia ja testausta tukevat työkalut, jotka jaetaan osallistujille.
Excel-harjoituksesta käytännönläheiseen mahdollisuuden arviointiin
Perinteisesti uusien projektien perustelut, silloin kuin niitä on tehty, ovat olleet numeropainotteisia. Yhdellä ja samalla Excel-taulukolla on pyritty laskemaan tulevaisuuden tuotto-odotuksia huomioimatta laskelmaan liittyviä epävarmuuksia. Ja jos investointilupa on tullut, niin yleensä business case on sen jälkeen unohdettu.
Lean Business Case koulutuksessa opitaan miten Excel-harjoitus käännetään iteratiiviseksi mahdollisuuden arvioinniksi, joka ohjaa tekemistä ideoinnista elinkaaren hallintaan asti. Kurssilla opitaan mm.
- Miten erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia kannattaa arvioida
- Kuinka iteratiivinen, MVP-konseptia tukeva bisnesperustelu tehdään
- Pitämään bisnesperustelu ajan tasalla ja hyödyntämään sitä läpi tuotteen elinkaareen
Valmennuksessa edetään esimerkkien ja harjoitteiden kautta.
Kenelle
Lean Business Case koulutus on tarkoitettu portfoliomanagereille, tuotelinjasta tai -perheestä vastuussa oleville johtajille sekä tuotepäälliköille, joiden vastuulla on uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen ja arviointi.
Kieli
Koulutusta järjestetään suomeksi tai englanniksi. Oppimateriaalit ovat englanninkieliset.
Koulutuksen esimerkkisisältö
Ideoiden ja liiketoimintamahdollisuuksien mallintaminen: mitä valitsisin ja miksi?
- Bisnesperustelun tarve: minkätyyppinen perustelu kannattaa valita?
Päätöksenteon ketteryys: investointien pilkkomisesta lääkettä epävarmuuksien hallintaan
Alustava arvolupaus – mitä, kenelle ja mihin tarpeeseen
- Ansainta: liiketoimintamalli – hinnoittelu
- Toteutus: vaatimukset – ratkaisun kuvaus MVP-tyyppisesti (”minimum viable product”)
- Todisteet ja tukeva markkinatieto
primääri (asiakashaastattelu)
sekundääri (analyytikkoraportit, trendit, ulkoiset tietolähteet)
Strategia
- sopivuus yrityksen strategiaan
- sopivuus portfolioihin (muut tuotteet/palvelut/projektit)
- toimittamisvalmius
Liiketoimintaympäristö
- markkinan kypsyys
- kilpailutilanne
- markkinoille menon esteet
- riskit
Taloudellinen tarkastelu
- tuotto- ja investointilaskelmat
- ROI/NPV
- Kuinka myyn bisnesperusteluni sisäisesti ja ulkoisesti
tuotemarkkinointi, visuaalisuus ja tarinankerronta
Kieli
Tämä koulutus voidaan pitää suomeksi tai englanniksi.
Yrityskoulutus
- Yrityskohtainen toteutus
- 1 päivä
- 8-16 henkilöä
- Toteutukset ympäri Suomen, myös online toteutukset