Valitse sivu

Scrum Masterit – hukka ja hätä näkyviin kärsimyskäärmeellä

15 marras 2018

Scrum Masterit – hukka ja hätä näkyviin kärsimyskäärmeellä

marras 15, 2018

Yksi asia kaikkien menestyvien ja hyvinvoivien tiimien taustalla on jatkuva parantaminen ja oppiminen. Jatkuva parantaminen ei ehkä ihan välttämättä vaadi säännöllisiä retrospektiiveja, mutta 2-4 viikon välein toistuvat retrosessiot ovat erittäin hyvä ”paineventtiili” tiimeille, jotka haluavat pysähtyä miettimään asioita rauhassa. Retrospektiiveihin on netti pullollaan kivoja tapoja, miten tiimin jäseniltä saa tuskapisteet ongittua esiin?

 

Scrum Masterista käärmeenlumooja

Yksi hauska tapa valmistautua retroon jokapäiväisen työn tuoksinassa on alkaa kerätä turhautumista tai hukkatyötä aiheuttavia asioita tiimin huoneen seinälle niin kutsutuksi ”tuskakäärmeeksi” (engl. Pain Snake). Snake on the Wall -metodin esitteli herra Schlabach jo vuonna 2008 blogissaan. Käärmettä voi kutsua monilla nimillä: waste snake, pain snake, impediment snake. Suomeksi se voisi olla vaikka ”kärsimyskäärme”!

Käärmeen idea on simppeli – jos jollain tiimin jäsenellä on joku turhautumista tai hukkatyötä aiheuttava asia, se kirjoitetaan Post It -lapulle ja läpsäistään käärmeen jatkoksi. Tätä voi toki käyttää myös blocker tai impediment -tyylisiin asioihin. Ideana on saada kanava näille vastoinkäymisille, ja nostaa ne kaikkien nähtäville.

Kärsimyskäärmeen pituutta on syytä pitää silmällä. Sen sisältämät asiat olisi ehkä syytä ainakin nopeasti käydä läpi jopa jokaisen dailyn yhteydessä. Osa asioista voi ehkä odottaa seuraavaan retroon, mutta varsinkin blocker ja impediment-tyyliset asiat on pyrittävä ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti.

 

Kärmes seinälle ja olo paremmaksi!

Kärsimyskäärme voikin auttaa nimenomaan siinä, että tiimi korjaa asioita myös retrojen välillä.

Kärsimyskäärme voikin auttaa nimenomaan siinä, että tiimi korjaa asioita myös retrojen välillä. Ja kun tuskapisteet, jotka on päätetty keskustella vasta retrossa, ovat jo seinällä, niin retrot saattavat joko nopeutua (kun niiden exploration-vaihetta ei ehkä tarvitse joka kerta tehdä) tai niissä pystytään käyttämään enemmän aikaa toimenpiteiden suunnitteluun.

 

Pätkäise python

Ehdotan kuitenkin paria lisäystä käärmeen hallintaan. Ensimmäinen ehdotukseni on että käärme pätkäistään jokaisen retron kohdalta. Näin retrosykli saadaan näkyville, eikä käärme pääse kasvamaan. Toinen ehdotus puolestaan on se, että kun asioita kärsimyskäärmeestä yritetään korjata tai taklata, merkataan käärmeen viereen kynällä sovittu toimenpide.

 

Ei muutakuin käärmettä pyssyyn, Scrum Masterit!

 

Kaipaatko apua tai neuvoja Scrum Masterin hommissa? Meillä Contribytellä on laaja valikoima juuri sinulle sopivia koulutuksia ja palveluita! Tutustu niihin sivuillamme tai ota suoraan yhteyttä

 

Arto Kiiskinen

Arto Kiiskinen

Senior Consultant

Arto on urallaan nähnyt tuotekehitystä monista eri näkökulmista. Hänellä on kokemusta mm. Product Ownerin, Scrum Masterin ja tuotekehitysjohtajan tehtävistä. Niin isojen kuin pientenkin firmojen toimintatavat ovat tulleet tutuiksi. Arto rakastaa parantaa organisaatioiden oppimista sekä tuoteomistajien osaamista, ja kirjoittaa blogeja eri aiheista. Koska retrospektiivit on yksi Arton suosikkiaiheista, ovat jotkut asiakkaat antaneet hänelle lisänimen "Retromies". Vapaa-aikana Arto yrittää elää terveellisesti, ostaa mahdollisimman paljon autoja, katsoo yhä uudelleen Tähtiportti-sarjan jaksoja ja opiskelee Personal Traineriksi. Arto on kirjoittanut kirjan "OWN IT – 8 Simple Secrets of Product Owner Success". Lisää Arton ajatuksia voi lukea täältä.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!