Senior Consultant Arto Kiiskinen: ”Tärkeintä on, että asiat rullaa.”

8 tammi 2018

Senior Consultant Arto Kiiskinen: ”Tärkeintä on, että asiat rullaa.”

tammi 8, 2018

Arto Kiiskinen, Contribyten Senior Consultant, näkee itsensä rauhallisena ja leppoisana kouluttajana sekä työkaverina. Tästä huolimatta hän tunnustaa nauttivansa siitä, kun asiat hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti.

– Jotkut käyttävät asioihin paljon aikaa, koska haluavat tehdä oikein täydellistä, mutta itse en siihen pyri. Laitan asiat sujumaan: jos jotain pitää tehdä, niin se pitää tehdä!

Pitkä ura Nokialla

Kiiskinen opiskeli tuotantotaloutta Lappeenrannan korkeakoulussa 1990-luvun puolivälissä. Valmistumisen jälkeen hän päätti palata kotikaupunkiinsa Saloon töihin.

Siellähän Nokia oli tietenkin ykkösvaihtoehto. Ja olin tehnyt sinne diplomityönikin, Arto toteaa rauhalliseen tapaansa.

Nokialla hän työskenteli teholähteiden parissa, ja päätyi pian niiden tuotekehityksen projektipäälliköksi. Siellä kului pari vuotta, kunnes Kiiskinen halusi vaihtaa maisemaa ja päätyi Helsingin seudulle töihin. Nokia-ura jatkui kuitenkin edelleen: 90-luvun lopussa Arto työskenteli projektissa, jonka tarkoituksena oli kehittää Nokialle oma nettitabletti.

– Tämä oli siis noin 10 vuotta ennen kuin Apple keksi tämän saman idean, Kiiskinen korostaa.

Tabletti saatiin toimimaan, mutta bisnespuoli kuitenkin päätti, että myytävää tuotetta tabletista ei tule.

Arto työskenteli Nokialla vuoteen 2011 asti tehden tuotekehitystä muun muassa kännykkäpeleille sekä muille digitaalipalveluille. Välissä hän vietti vuoden San Diegossa, mutta palasi sitten takaisin Espooseen. Nokialla hän tutustui myös Contribyten toimitusjohtajaan Henriin, jonka kanssa hän työskenteli Nokian Mobile TV -projektissa. Lopulta tiimi kuitenkin ajettiin alas ja Arto siirtyi pitkän Nokia-uran jälkeen videovalvontasoftan pariin.

– Työskentelin siellä viimeiset viisi vuotta, kunnes alkoi tehdä mieli tehdä jotain erilaista. Viime keväänä päädyin sitten Contribytelle, sillä olin jo pitkään miettinyt, voisiko seuraava haasteeni työelämässä olla kokemukseni jakaminen, auttaminen ja ohjaaminen. Tunsin Henkan jo Nokian ajoilta, joten häneltä oli helppo kysäistä että, oiskos teillä tarvetta. 

Ja olihan heillä.

Tuore työkokemus auttaa koulutuksissa

Kaikki se, mitä opin, jalostaa Contribyten tarjontaa paremmaksi. Se on ylivoimaisesti ykkösjuttu! 

Contribytellä Arto järjestää etenkin Product Owner -koulutuksia, sillä niistä hänellä on laaja kokemus.

Se on minulla myös kaikkein fressimpänä mielessä, kun olen tehnyt paljon niitä juttuja itse ennen Contribyteä.

Koulutuksien lisäksi hän tekee tuotekehitystiimien assesmenttiä sekä coachausta. Myös Kanban on Artolla hyvin hallussa, sillä viimeiset seitsemän vuotta hän veti itse tiimiä Kanbanin avulla. Lisäksi Kiiskisellä on tällä hetkellä kova opiskelu päällä, sillä hän haluaa innokkaasti oppia uusia asioita. Uusista oivalluksista syntyy myös paljon tekstiä Contribyten blogiin.

Olen kirjallisesti tuottelias ja tekstiä syntyy välillä hyvinkin nopeasti – siksi olen aktiivinen blogin kirjoittaja! Saan paljon ideoita lukemastani ammattikirjallisuudesta.

Erityisen innoissaan Kiiskinen on siitä, että hänellä on töissä sellainen rooli, jossa on pakko oppia koko ajan lisää.

Kaikki se, mitä opin, myös jalostaa Contribyten tarjontaa paremmaksi. Se on ylivoimaisesti ykkösjuttu! Tykkään myös paljon coachaamisesta ja kouluttamisesta sekä esiintymisestä: ihmisille puhuminen on kivaa!

Lisäksi Arto arvostaa sitä, että Contribyte luottaa työntekijöihinsä ja jokaisella on vapaus tehdä asioita itselleen sopivalla tavalla. Hän korostaakin, että kun esiintyy ihmisille, siellä pitää voida esittää asioita sellaisella tavalla, että se tuntuu omaan suuhun sopivalta.

Hyvä konsultti ei anna kirjavastausta

Kun asiakasta lähdetään auttamaan, niin kokenut konsultti ei anna kirjavastausta vaan kertoo, mikä asiakkaalle olisi oikeasti tärkeintä. 

Contribyten suurimmaksi vahvuudeksi Arto näkee yrityksen lujan kokemuksen: talossa on paljon erilaista kokemusta ja ihmisiä, jotka ovat nähneet paljon.

Kun asiakasta lähdetään auttamaan, niin kokenut konsultti ei anna kirjavastausta vaan kertoo, mikä asiakkaalle olisi oikeasti tärkeintä. Asioita pitää lähteä muuttamaan yksi kerrallaan, ja siksi on priorisointi on tärkeää.

Kokenut konsultti osaakin Kiiskisen mukaan sanoa, että laita tämä kuntoon ensin ja sitten jatketaan. Pelkistä kirjavastauksista harvoin on hyötyä, ja neuvojen pitää myös olla sellaisia, joita asiakkaat pystyvät toteuttamaan. Contribytellä on hänen mukaansa kyky soveltaa tietoa niin, että asiakas pystyy oikeasti parantamaan toimintaansa.

– Itse pyrin ainakin kaivautumaan asiakkaan tuotekehitysmoottorin konepellin alle, ja tutustumaan sen toimintaan ihan “nuts and bolts” -tasolla. Näin saadaan tehokkaasti kasvatettua asiakkaan suorituskykyä. 

Suurin todiste asiakaskeissien onnistumisesta on Arton mielestä se, että asiakas haluaa ostaa lisää palveluja. Silloin asiakas kokee, että sijoitus oli hyvä. Contribytellä on Kiiskisen mukaan ollut aina hyvä asiakasuskollisuus, eli asiakkaat näkevät ja kokevat saavansa arvoa saamastaan avusta. Yhteistyötä jatketaan usein pitkäänkin.

Se on meillekin hyvä, sillä silloin tiedämme ja tunnemme asiakkaan kunnolla. Silloin voimme vain mennä pienelle vierailulle ja tunnissa tai parissa sanoa, että teidän kannattaisi muuten tehdä näin! Se on tehokasta myös asiakkaalle: siitä saadaan täsmäapu nopeasti ja välittömästi.

 

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!