Valitse sivu

Batman lomalle – Välttäkää sankarisuorituksia ja laittakaa laatuongelma kuriin!

11 heinä 2018

Batman lomalle – Välttäkää sankarisuorituksia ja laittakaa laatuongelma kuriin!

heinä 11, 2018

Kaikilla tuotekehityksessä töitä tehneillä on varmasti muistissa projekteja ja hankkeita, joissa jossain vaiheessa oli ”kriisi” ja jouduttiin haalimaan kasaan task-forceja ja superyksilöitä joko korjaamaan jotain pahaa ongelmaa tai jopa taklaamaan suurempaa laatuongelmaa tai bugimassaa. Tällaiset ”buginkorjausrypistykset” muodostuvat helposti tilanteiksi, joissa työtunteja ei enää tarkasti lasketa, vaan superyksilöt tekevät ympäri kellon töitä ja ”pelastavat” tilanteen.

 

Asia kunnossa – kakkua ja pullaa

Vähäksi aikaa kaikille tulee helpottunut olo, kunnes alkaakin pikkuhiljaa tulla pelko puseroon, että milloin tämä tilanne toistuu.

Kun tiukasta tilanteesta on sankarisuorituksilla sitten selvitty, jaetaankin parhaassa tapauksessa kakkua ja kiitosta tilanteen pelastaneille. Se miten paljon energiaa pitkät työpäivät söivät ihmisiltä, tai miten paljon muu työ kärsi, kun kriittinen projekti sai kaiken huomion, unohtuu kovin helposti. Vähäksi aikaa kaikille tulee helpottunut olo, kunnes alkaakin pikkuhiljaa tulla pelko puseroon, että milloin tämä tilanne toistuu.

 

Batman on lomautettu

Sankaritarinat ovat ihan ookoo, jos ne eivät toistu säännöllisesti. Mutta jos superturbobuginkorjausleirejä on useammin kuin kerran vuodessa, väitän että nyt olisi tiimillä tai organisaatiolla miettimisen paikka. Jos organisaatio tarvitsee supersankaria säännöllisesti, on tilanne kuin Batmanillä Gotham cityssä: rikollisia on aivan liikaa ja poliisi on korruptoitunut!

 

laatuongelma

 

Älä patoa jokea – mene laatuongelman alkulähteelle!

Tarve toistuville sankarisuorituksille tuotekehityksessä tarkoittaa, että laatu ei ole kohdallaan. On tutkittava, missä on vika. Yleensä vikaa löytyy useammasta kuin yhdestä kohdasta prosessia. Tarinoiden speksaus, asiakasyhteydenpito, priorisointi, kehityksen aikainen testaus ja testausautomaation puute tai liian pitkälle lykätty systeemi-integraatio ovat yleisimpiä minulle vastaan tulleita syitä.

Näiden korjaaminen on vaikeaa ja suuritöistä, mutta jos näille ongelmien alkusyille ei tehdä mitään, tarve supersankaritöille on jatkuvaa. Entäpä jos teidän oma Batman tai Hulk päättää vaihtaa firmaa, kun on liian stressaavaa tämä jatkuva organisaation pelastaminen?

Jatkuva tulipalojen sammuttaminen johtaa vain siihen, ettei tilanne parane koskaan.

Väärin sammutettu

Jatkuva tulipalojen sammuttaminen johtaa vain siihen, ettei tilanne parane koskaan. Supersankarisuorituksia tekevät työntekijät vain osoittavat yrityksen päättäjille, että tilanne on ihan okei, koska tästäkin selvittiin.

 

Zero Heroics

Olen ajatellut, että pitäisi tehdä hanke tai liike nimeltä Zero Heroics. Eli, sankarisuoritukset on yksiselitteisesti kielletty. Niitä ei tehdä. Jos tiimi törmää tilanteeseen jossa sankarisuoritusta tarvittaisiin, niin aina analysoidaan mistä tilanne oikeasti johtuu, ja sitten oikeasti korjataan sekä ongelman alkusyy, että muutetaan myös prosessia niin ettei sama ongelma toistu enää. Ja kaikki tämä hoidetaan normaalin työajan puitteissa. #zeroheroics

Lean-toimintatavan ”Stop the line” -mentaliteetti koskettaa vähän samaan ongelmaan. Eli, jos havaitaan että toiminnassa on jotain puutteita, pitäisi jokaisen vastuullisen tiimipelurin pysäyttää prosessin eteneminen ja sitten yhdessä korjataan ongelman alkusyy.

Supersankaruus on Agilen periaatteiden vastaista.

Rokka vai rintamakarkuri?

Mielestäni tämä Zero Heroics on juuri Agilen perusajatusten mukaista, kun taas supersankaruus on juuri Agilen periaatteiden vastaista. Kieltäytymällä sankaritöistä teet firmalle pitkällä aikavälillä suuremman palveluksen kuin tekemällä rokkamaisia sankaritöitä.

 

Jos organisaatiossasi tarvitaan säännöllisesti sankarisuorituksia, olisi ehkä syytä tutkia ongelmien alkusyy. Contribyte voi auttaa esimerkiksi tekemällä teille Tuotekehitys 360 -kartoituksen ja kehityssuunnitelman. Meiltä saat monipuoliset palvelut organisaatiosi kehittämiseen!

P.S. Haluatko jatkossakin pysyä perillä Contribyten uutisista sekä tapahtumista? Tilaa uutiskirjeemme!

 

Arto Kiiskinen

Arto Kiiskinen

Senior Consultant

Arto on urallaan nähnyt tuotekehitystä monista eri näkökulmista. Hänellä on kokemusta mm. Product Ownerin, Scrum Masterin ja tuotekehitysjohtajan tehtävistä. Niin isojen kuin pientenkin firmojen toimintatavat ovat tulleet tutuiksi. Arto rakastaa parantaa organisaatioiden oppimista sekä tuoteomistajien osaamista, ja kirjoittaa blogeja eri aiheista. Koska retrospektiivit on yksi Arton suosikkiaiheista, ovat jotkut asiakkaat antaneet hänelle lisänimen "Retromies". Vapaa-aikana Arto yrittää elää terveellisesti, ostaa mahdollisimman paljon autoja, katsoo yhä uudelleen Tähtiportti-sarjan jaksoja ja opiskelee Personal Traineriksi. Arto on kirjoittanut kirjan "OWN IT – 8 Simple Secrets of Product Owner Success". Lisää Arton ajatuksia voi lukea täältä.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!