Valitse sivu

Ideoiden eutanasia – miksi se on niin vaikeaa?

24 heinä 2018

Ideoiden eutanasia – miksi se on niin vaikeaa?

heinä 24, 2018

Kehitettävien asioiden syöttö tuotekehitystiimille muistuttaa tietynkaltaista suppiloa. Suppilon kapea pää lähempänä tuotekehitystiimiä sisältää tuotebacklogin, ja on pääasiassa tuoteomistajan (Product Owner) vastuulla. Se suppilon leveämpi pää, joka sisältää varhaisemmassa kehitysvaiheessa olevia ideoita, onkin mielenkiintoinen asia.

Tyypillisesti ideoiden alkukehityksestä vastaa organisaatioissa tuotepäälliköt. Suppilon leveä, paljon erilaisia ideoita sisältävä osa, on siis tuotepäälliköllä ja loppupää, tarkasti speksattuja käyttäjätarinoita hyvässä prioriteettijärjestyksessä sisältävä tuotebacklog, on tuoteomistajien vastuulla.

 

Vaatimusmäärittely avuksi!

Ideaalitilanteessa vaatimuksista ja ideoista kyettäisiin valitsemaan jatkokehitykseen kaikkein arvokkaimmat.

Ideaalitilanteessa vaatimuksista ja ideoista kyettäisiin valitsemaan jatkokehitykseen kaikkein arvokkaimmat. Siten ideoita kehittävä tiimi pystyisi testaamaan ideoiden oletukset mahdollisimman kevyellä prototypoinnilla tai vastaavalla, ja iteroimaan vaatimusta eteenpäin tarpeeksi monta kertaa. Lopulta saavutetaan varmuus siitä, että

a) kyseinen vaatimus kannattaa toteuttaa,

b) pystytään arvioimaan kehitystyön takaisinmaksuaika riittävällä tarkkuudella ja

c) vaatimus on määritelty ”oikein” ja voidaan siis antaa eteenpäin tuotekehitykseen, joka tekee sitten tuotantototeutuksen.

 

Asiat on vaikeampia kuin elokuvissa

Kuulostaa helpolta, eikö? Käytännössä tämä on kuitenkin erittäin vaikeaa. Halusinkin tässä blogissa nostaa esille yhden seikan tästä vaatimusten ja ideoiden esikehityksestä, joka on mietityttänyt minua paljon. Nimittäin se miten äärimmäisen harvoin tapahtuu sitä, että jo esiselvitykseen otettu idea tai vaatimus ”hyllytetään” tai hylätään.

Faktahan on se, että koska ideoita ja vaatimuksia on paljon enemmän kuin mitä tuotekehitys pystyy toteuttamaan, ja tuotekehitystä syöttävä suppilo ”kapenee”, niin ideoita pitäisi olla esiselvityksen eri vaiheissa paljon enemmän kuin mitä suppilon loppupäästä syötetään tuotekehitykselle. Lääketeollisuushan toimii näin: koska lopulliset kliiniset testit maksavat järkyttävän paljon, kymmeniä tai jopa satoja miljoonia, sinne etenee vain muutama lääkekandidaatti. Mutta tutkimuksen alkupäässä lääkeyrityksen tutkimusosastolla saattaa olla satoja, jopa tuhansia eri lääkeainevaihtoehtoja. Joka tutkimusvaiheessa eteenpäin menee vain parhaat, ja 90 % kandidaateista hylätään.

 

vaatimusmäärittely

 

Älä rakastu omiin ideoihisi – ainakaan liikaa

Huonot ideat pitäisi päästää kärsimyksistään tarpeeksi ajoissa.

Minusta tuntuu, että ohjelmistokehityksessä ja teknologiateollisuudessa vastaavaa ei riittävässä määrin tehdä. Huonot ideat pitäisi päästää kärsimyksistään tarpeeksi ajoissa.

Mistä tämä johtuu? Mahdollisia syitä on monia. Ehkä päätöksentekokriteerit ja testit eivät ole yhtä selvät kuin lääkekandidaateille. Ehkä ideoiden esikehitysprosessi ei ole yhtä hyvin määritelty. Saattaa olla myös niin, että ideoita kehittävät tahot ”rakastuvat” omiin ideoihinsa ja ovat kuuroja kritiikille. Ehkä palautteen hakeminen markkinoilta erilaisilla prototyypeillä on unohtunut kokonaan tai on aivan liian vähäistä.

Omalta tuotekehitysuraltakin muistan muutaman toteutuksen, joka meni aivan liian pitkälle ennen kuin havaittiin, että juu ei, ei tästä tulee takkia vaan kukkaro, ja asiakkaat eivät olekaan ominaisuudesta kiinnostuneita.

 

Karaise ja kitke uusia ideoita

Organisaatioiden kannattaisi tuotekehitystiimin toimintatapojen, devopsin ja toiminnan laadun lisäksi kohdistaa huomiota myös siihen prosessiin, millä ituvaiheessa olevia ideoita karaistaan ja kitketään huonot ajatukset valioyksilöiden seasta pois. Näin tuotekehitykselle syötetään voittavia konsepteja

 

Ideasta ominaisuuksiksi

Onkin hyvin mielenkiintoista, miten ideat ja vaatimukset matkaavat tämän suppilon läpi. Contribytellä on tarjolla tähän ”ideoiden matkaan” ideatasolta tuotekehitystiimille erityisesti kohdennettu koulutus, Oikeat ominaisuudet.

 

Contribyte on suomen johtava tuotekehityksen auttaja. Meillä on kokeneet Product Owner -kouluttajat, ja meiltä saat myös paljon muita palveluita organisaatiosi kehittämiseen! 

Voit myös seurata uutisiamme sekä tulevia koulutuksia ja tapahtumiamme tilaamalla uutiskirjeemme.

Arto Kiiskinen

Arto Kiiskinen

Senior Consultant

Arto on urallaan nähnyt tuotekehitystä monista eri näkökulmista. Hänellä on kokemusta mm. Product Ownerin, Scrum Masterin ja tuotekehitysjohtajan tehtävistä. Niin isojen kuin pientenkin firmojen toimintatavat ovat tulleet tutuiksi. Arto rakastaa parantaa organisaatioiden oppimista sekä tuoteomistajien osaamista, ja kirjoittaa blogeja eri aiheista. Koska retrospektiivit on yksi Arton suosikkiaiheista, ovat jotkut asiakkaat antaneet hänelle lisänimen "Retromies". Vapaa-aikana Arto yrittää elää terveellisesti, ostaa mahdollisimman paljon autoja, katsoo yhä uudelleen Tähtiportti-sarjan jaksoja ja opiskelee Personal Traineriksi. Arto on kirjoittanut kirjan "OWN IT – 8 Simple Secrets of Product Owner Success". Lisää Arton ajatuksia voi lukea täältä.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!