Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä
Tulevaisuuden Tuotekehitys -blogimme
Bloggaamme tuoteorganisaatioiden kehittämiseen liittyvistä aiheista. Mielenkiintoisia aiheitamme on muun muassa tiimit, ketterät menetelmät, tuotekehityksen työkalut, portfolion hallinta ja tuotejohtaminen.
Palvelumuotoilun ABC – Mitä jokaisen tulisi tietää palvelumuotoilusta?
Palvelumuotoilu on ajatusmalli, työkaluja ja metodeja sekä syleilee koko organisaatiota – siis sinuakin! Ei hätää, sinun ei tarvitse olla palvelumuotoilija eikä asiakaskokemuksen besserwisser. Riittää, että ymmärrät, mitä palvelumuotoilu tarkoittaa sinun työsi kannalta. Tässä palvelumuotoilun ABC eli lyhyt oppimäärä.
Mitä tuotepäällikkö tekee?
Kaikki tuntevat tuotepäällikön, jotkut ehkä useammankin. Kun kysyn melkeinpä keneltä vain (yrityselämässä) tiedätkö, mitä tuotepäällikkö tekee, vastaus on yleensä kyllä. Joillain voi olla vahvakin näkemys tästä, mutta jos pyydän kuvailemaan, mitä...
Vuoden 2018 Tulevaisuuden tuotekehitys -seminaari oli paras lajissaan
Vuoden 2018 Tulevaisuuden tuotekehitys -seminaari oli sanalla sanoen menestys. Loistavat puhujat, mahtava yleisö ja hyvä ruoka – mitä muuta voi enää toivoa? Muistin virkistämiseksi keräsimme parhaimmat (ja twiitatuimmat) viisaudet seminaarimme puhujilta. Älä unohda näitä kuolemattomia lausahduksia!
Tuoteomistaja on yksi tuotekehityksen merkkihenkilöistä!
Joskus on sellainen fiilis, että tuoteomistajuuden vaikutusta lopputulokseen ei organisaatioissa täysin ymmärretä. On ehkä hankalaa perustella, miksi yhden ei-kehittäjä-ihmisen pitäisi olla liitettynä aika täysipäiväisesti tiimin kylkeen. Jos teidänkin organisaatiossa tämä asia tuntuu hankalalta perustella muille, toivon, että saatte tästä blogista vähän ajatuksia. Blogissa nimittäin kerron, miksi tuoteomistajuudella on suuri vaikutus. Product Ownerin suuren vaikutusvallan ymmärtää, kun oivaltaa, miten ketterä tuotekehitystiimi toimii.
Oulun toimiston johtaja Tanja Suomalainen: ”Organisaatioiden kehittäminen on aina kiinnostanut minua.”
Tuotekehitys on aina ollut Tanja Suomalaisen sydäntään lähellä. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytieteitä Oulun yliopistossa ja erikoistunut ohjelmistoliiketoimintaan. Nyt hän on Contribyten uuden Oulun toimiston johtaja, joka odottaa innolla pääsevänsä auttamaan uusia oululaisia asiakkaita.
Parempi asiakaskokemus syntyy työyhteisöä kehittämällä
Asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys ovat nykyisin liiketoiminnan menestyksen mittareita, joilla yritykset kilpailevat. Asiakaslähtöisyys, ja siksi myös hyvä asiakaskokemus, syntyvät kuitenkin työyhteisössä. Työyhteisön kehittäminen siis kannattaa, sillä samalla paranee myös asiakaskokemus.
Sinä et voi motivoida ketään – Motivaatio lähtee sisältä!
Yksi isoimmista kysymyksistä, joiden kanssa tuotekehitysorganisaatiot painivat, on ihmisten motivaatioon ja sitoutumiseen liittyvät asiat. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että työhönsä aktiivisesti sitoutuneet ja motivoituneet työntekijät vaikuttavat organisaation tulokseen ja toimintaan hyvin positiivisesti. Yhtälö on yksinkertainen: mitä sitoutuneempia ja motivoituneempia työntekijät ovat, sitä paremmin yrityksellä menee. Ja vielä yksinkertaisemmin: ilman motivaatiota emme saisi mitään aikaan.
Akseli Ahvenaisen kisakuulumisia – Contribyten tukemana kohti olympialaisia
Nuori kumparelaskija Akseli Ahvenainen treenaa kohti Pekingin talviolympialaisia Contribyten tukemana. Saimme Akselilta viestin, jossa hän kertoo menneen kauden kuulumisiaan niin urheilun kuin opintojenkin suhteen.
Contribyte avasi toimiston Ouluun
Contribyte on avannut toimiston Ouluun. Tavoitteenamme on auttaa yrityksiä työkaluissa ja menetelmissä, jotta he pystyvät keskittymään ydinosaamiseensa. Tarkoituksenamme onkin tuoda kaupunkiin tuote-, palvelu- ja organisaatiokehityksen viimeisimpiä tuulia sekä lisätä alueen koulutus-, sertifiointi- ja työkalutarjontaa.
If it works, fix it! – Refaktorointi kannattaa aina
Refaktorointi, eli toimivan koodin muokkaaminen, on monessa tuotekehitysorganisaatiossa vähän vaikea asia. Usein karsastetaan ajatusta käyttää aikaa jo toteutetun koodin muuttamiseen, ja voimavarat laitetaan mieluummin uuden toiminnallisuuden tekemiseen. Tässä blogissa kuitenkin kerromme, miksi refaktorointi kannattaa.
Karvaa, älä arvaa! – Ennaltaehkäise bugit ja vältä turhat arvailut
Bugien estimoinnin sijaan projektin kannattaisi yksinkertaisesti seurata bugien inflowta ja outflowta. Lisäksi olisi hyvä ajatella, että tehtäisiin hyvää laatua mahdollisimman vähällä bugimäärällä – ennaltaehkäistään, eli siis karvataan! Bugien ennaltaehkäisy säästää aikaa ja auttaa myös välttämään turhat arvailut.
Huonot kokoukset ovat työelämän syöpä
Kokoukset ovat osa nykyistä työelämää. Niissä keskustellaan ja päätetään asioita ja niitä ilman ei vaan tulla toimeen. Aika usein kokouksissa on kuitenkin paljonkin toivomisen varaa. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi.