Saamme organisaatiot hyödyntämään täyden potentiaalinsa digitaalisuutta hyödyntävien ratkaisujen ja tuotteiden kehittämisessä
Tulevaisuuden Tuotekehitys -blogimme
Bloggaamme tuoteorganisaatioiden kehittämiseen liittyvistä aiheista. Mielenkiintoisia aiheitamme on muun muassa tiimit, ketterät menetelmät, tuotekehityksen työkalut, portfolion hallinta ja tuotejohtaminen.
Värillä on väliä – Scrumin edut käyttöön myös Kanbanissa
Suosituimmat ketterät toiminnanohjauskeinot ovat Scrum ja Kanban. Näistä Scrum on tuotekehityksessä yleisemmin käytössä. Scrummin pääetu Kanbaniin verrattuna on se, että fiksatun mittaisissa iteraatioissa on helpompi mitata tiimin nopeutta, velocityä, ja sitä kautta ulottaa ennustettavuutta pitemmälle tulevaisuuteen. Scrummin iteraatiot myös pakottavat tiimin tekemään suunnitelmia ja retrospektiivejä. Jo käynnissä olevaan Scrum – sprinttiin ei kuitenkaan yleensä ole hyvä lisätä mitään, joten tyypillisesti Scrum-tiimi voi reagoida kiireellisiin asioihin vasta seuraavassa sprintissä.
Mihin tuotejohtamista tarvitaan?
Menestyäkseen tuoteliiketoiminnassa ei riitä, että kyvykkyydet kehitysosastolla ovat kunnossa. Tuotteen tai palvelun kehittäminen kun ei ole alkuunkaan riittävää, vaan on myös ymmärrettävä, mitä tuotteita tai palveluita kannattaa tehdä ja kuinka niistä kerrotaan asiakkaille.
Business case hoikistuu – Pöhöttyneestä taulukkolaskelmasta tuotekehityksen ohjausvälineeksi
Lean Business Case -ajattelu auttaa keventämään liiketoimintaa. Ketterät menetelmät ja hoikistuneet bisnesperustelut ovat osa tulevaisuuden tuotekehitystä.
Contribyten toimitusjohtaja Henri Hämäläinen: ”Eniten tykkään tehdä töitä asiakkaidemme kanssa.”
Contribyten toimitusjohtaja ja tuotekehityksen konsultti Henri Hämäläinen näkee itsensä lähinnä sivutoimisena toimitusjohtajana. Vaikka hän toimii yrityksen johdossa ja pyrkii jatkuvasti viemään luotsaamaansa firmaa eteenpäin, hän toteaa, että kaikkein eniten hän tykkää kuitenkin tehdä töitä juuri asiakkaidensa kanssa.
Onnistunut PI-suunnittelutapahtuma
PI-suunnittelutapahtumassa tuotekehitystiimit sidosryhmineen yhdessä suunnittelevat ja sitoutuvat liiketoimintatarpeiden mukaiseen seuraavaan toteutettavaan kokonaisuuteen. Tapahtuma kestää yleisimmin kaksi työpäivää ja mutkat suoristaen sisältää kahvin, vision, suunnittelun, sitoutumisen sekä retron.
Taru Kuopan voittoisa kisavuosi – Contribyten tukemana kohti Olympialaisia
Contribyte tukee jousiampuja Taru Kuoppaa hänen tavoitteessaan kohti Tokion Olympialaisia. Olympiaedustajuus on Tarulle jo tuttua, sillä hän edusti Suomea viime vuonna Rion kesäolympialaisissa. Tarun kisavuosi on sujunut hienosti ja taskussa on yksi Suomen ennätys, kolme Suomen mestaruutta sekä 17. sija maailmanmestaruuskilpailuissa.
Tiikeri vai tiimi? – Positiivisuus lisää tehoja.
Positiivisuudella on suuri merkitys myös töissä. Innovatiivisuuden ja tehokkuuden takia olisikin tärkeää, että työntekijät kokisivat jatkuvasti positiivisia tunteita. Onnellisena ajattelu on tehokkaampaa, ja positiiviset aivot löytävät uusia, innovatiivisia ratkaisuja helpommin ja nopeammin kuin negatiiviset.
Mitä tuotejohtaminen on?
Tuotejohtaminen on liiketoimintalähtöistä tuotteen tai palvelun johtamista, jonka tavoitteena on maksimoida tuoteportfolion tuottama rahallinen arvo. Helpoin tapa ymmärtää tuotejohtamista lienee tarkastella tuotteen elinkaarimallia tai innovaatiosuppiloa ja miettiä, minkälaisia toimenpiteitä kussakin vaiheessa tarvitaan. Toisin kuin projektinjohtaminen, tuotejohtaminen on jatkuvaa toimintaa.
Työporukan yhteinen kahvihetki on kuin keidas aavikolla
Ensimmäisessä työpaikassani vuosia sitten koko tuotekehitysporukka kerääntyi kaksi kertaa päivässä kahville. Yhteiset kahvihetket olivat loistavia yhteishengen kohottajia ja työnteon rytmittäjiä. Niiden aikana juteltiin enimmäkseen muista kuin työasioista, mutta joskus joku kyseli joltain toiselta tietoa ja apuakin joko kahvihetken aikana tai sen päätteeksi. En ole koko 20-vuotisen työurani aikana törmännyt yhtä hyvin suunniteltuun tuotekehitystoimistoon tai yhtä mukavaan kahvihetkikäytäntöön.
Valhe, emävalhe, business case
”Hyvä esitys voittaa aina hyvän idean.” Muistan aina, kun jo vuosia sitten eräs tuotekehitysjohtaja kertoi lounaskeskustelussamme turhautumisestaan projektien rahoituspäätöksiin. Hänen pointtinsa oli se, että kyseisessä yrityksessä hyvin laadittu esitys ja sopivasti säädelty business case sai useammin rahoituksen, kuin erinomainen idea, jossa oltiin realistisia liiketoimintamahdollisuuksista.
Contribytesta Atlassian Gold Solution Partner
Contribyte on ollut Atlassianin virallinen kumppani vuodesta 2006. Vuoden alussa Atlassian uudisti partnerimalliaan niin, että jokaisen kumppanin piti suorittaa sertifiointi. Atlassian panostaa voimakkaasti partnereidensa osaamistasoon, sillä näin varmistetaan, että asiakkaat saavat korkealaatuisia palveluita ja tukea, joka aidosti helpottaa heidän toimintaansa.
Asiakaskommunikaatio kuuluu kaikille – ethän pidä tiimiäsi pimennossa?
Säännöllinen asiakaskommunikaatio on tärkeää tuotekehitystiimeille. Yhteydenpito asiakkaiden kanssa edistää sekä itseohjautuvuutta että ketterää toimintaa, ja siihen kannattaa siksi panostaa.