Konsultti Risto Varetsalo aloitti valmentamisen jo teini-iässä
Konsultti Risto Varetsalo aloitti valmentamisen jo teini-iässä
Jos asiakkailta kysytään, minkälainen konsultti Risto Varetsalo on, on vastauksena usein energinen, iloinen ja työlleen omistautunut. Konsulttina toimiva Risto työskentelee niin pienten digitoimistojen, keskikokoisten softatalojen kuin suurten tuotekehitysorganisaatioidenkin kanssa.
– Teen paljon coachauksia ja koulutuksia, sekä erilaisia muutoshankkeita. Olen erikoistunut etenkin SAFe-malliin, jonka lisäksi osaan kattavasti myös muita käytäntöjä puolueettomasti ja menetelmäriippumattomasti. Käytännön työssä oppii koko ajan paljon, Risto toteaa pirtsakkaan tapaansa.
Ennen Contribyteä Risto toimi 10 vuotta Ericssonilla muun muassa tuoteomistajana. Hän kertoo työn olleen todella kasvattava kokemus usean tuotekehitystiimin ja niiden sidosryhmien kanssa työskentelystä.
– Suurin oppini näin jälkikäteen ajatellen oli kuitenkin diversiteettiosaaminen kansainvälisistä asiakasprojekteista ja kouluttamisesta, hän lisää.
Unelmaduuni puhelinsoiton päässä
Contribytelle Riston toi puhelinsoitto toimitusjohtaja Henri Hämäläiselle – keskustelun aikana kun huomattiin puolin ja toisin, että tarpeet voisivat kohdata. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen Risto muistaa miettineensä, kuinka Contribyten asiakkaiden teknologiset innovaatiot muuttavat maailmaa, ja miten palkitsevaa olisi päästä kehittämään heidän toimintaansa. Lisäksi häntä houkutteli Contribyten monipuoliset mahdollisuudet sekä laaja koulutustarjonta.
”Contribyten muutoshankkeet ja koulutukset onnistuvat poikkeuksetta siinä kriittisessä vaiheessa, kun on aika siirtyä sanoista tekoihin.”
– Valmentaminen on aina sisältynyt luontaisesti osaksi työnkuvaani. Itse asiassa se alkoi jo teini-iässä junioriurheiluvalmentamisesta, Risto toteaa innoissaan.
Contribyten suurimmaksi vahvuudeksi Risto mainitsee loistavan tiimin.
– Muodostamme yhdessä todellisen moniosaavan joukkueen – unohtamatta asiakkaitamme, jotka sitoutuvat toiminnan kehittämiseen.
Monipuolinen osaaminen onkin Riston mukaan tärkein yksittäinen tekijä asiakasorganisaation menestyksen mahdollistamisessa.
– Contribyten muutoshankkeet ja koulutukset onnistuvat poikkeuksetta siinä kriittisessä vaiheessa, kun on aika siirtyä sanoista tekoihin, Risto toteaa.
Konsultti toimii kehityksen mahdollistajana
Valmennuksien onnistuminen ei Riston mukaan tarkoita yhtä tulosta, vaan jatkuvaa kehittymistä ja oppimista tiiminä, tiimien tiiminä ja organisaationa, jonka tavoitteena on yhdessä luoda mahdollisimman paljon arvoa.
– Konsultin tärkein tehtävä puolestaan on toimia tämän kehityksen mahdollistajana.
Risto tiivistääkin, että asiakaskeissi on onnistunut silloin, kun ihmiset ja asiat kehittyvät, ja tuloksia syntyy pikkuhiljaa. Silloin myös näkee sen, että jokin muutos on tapahtunut.
Muutos, oppiminen sekä kehittyminen ovat sanoja, jotka toistuvat paljon Riston puheessa. Kun häneltä haastattelun lopuksi kysytään viisaita sanoja, vastaus on lyhyt ja ytimekäs.
– Kaiken voi aina tehdä paremmin. Pidetään yhteyttä!
Tutustu myös konsultteihimme Tanjaan ja Anttiin!