Atlassian lopettaa Server -tuotteiden tuen ja keskittää voimat Data Centeriin ja Cloud:iin
Atlassian lopettaa Server -tuotteiden tuen ja keskittää voimat Data Centeriin ja Cloud:iin
Atlassian ilmoitti lopettavansa Server tuotteiden myynnin helmikuussa 2021, sekä lopettavansa tuen kokonaan kolmen vuoden siirtymäjaksolla vuonna 2024. Atlassian keskittää voimansa pilvipalvelun kehittämiseen, sekä heidän isompien asiakkaiden onsite ratkaisun Data Centerin kehittämiseen. Server lisenssien uusintojen hinnat nousevat myös 15% helmikuun alussa.
Mitä tämä tarkoittaa Server asiakkaille?
Jira, Confluence, Service Desk ja Bitbucket Server tuotteet ovat käytettävissä normaalisti lähivuosina. Uusien lisenssien ostaminen ei ole mahdollista helmikuun 2021 jälkeen. Server tuotteet ovat kuitenkin käytössä niin pitkään kuin niitä haluaa käyttää, mutta tietoturvapäivityksiä on näillä näkymin saatavilla vain vuoteen 2024 asti.
Vaihtoehdot eteenpäin Server asiakkaille?
Vaihtoehdot ovat siirtyminen Cloudiin, Data Centeriin tai johonkin muuhun työkaluun. Näissä kysymyksissä on muutamia tärkeitä asioita pohdittavana. Cloud puolella GDPR ja pluginien valinta aiheuttavat pohdintoja, Data Center on taas tarkoitettu isoille yrityksille ja kaikille alle 250 käyttäjän ympäristöille valinta on vaikea. Osaamme auttaa näissä valinnoissa ja tunnemme valintaan vaikuttavat taustat mukaan lukein lisenssien hinnat ja määrät sekä Plugin/App:ien vaikutukset siirtymään.
Server asiakkaiden vaihtoehdot eteenpäin ovat:
A) Siirtyminen Atlassian Cloud -ympäristöön. Tähän vaihtoehtoon Atlassian tarjoaa lähivuosille alennuksia Cloud vuosilaskutukseen siirtyville asiakkaille. Tarjolla on myös Cloud-migraatiotyökaluja. Me Contribytella olemme kehittäneet näistä kustannustehokkaan siirtymispaketin. Tässä käydään läpi tärkeimmät Cloud-siirtymään liittyvät asiat muun muassa sopivien Pluginien ali App:ien valinnan (Plugin tarjonta muuttuu Cloudissa jonkin verran), integroinnit, tietoturvasuunnittelun sekä mietimme uudenlaisen käyttömallin ja vastuunjaon palvelun osalta. Kaikkia Server puolelta tuttuja Plugineja ei esimerkiksi ole saatavilla ainakaan samanlaisena ja lisäksi esimerkiksi backup käytännöt on hyvä miettiä uusiksi Cloud:issa. Kokemustemme pohjalta olemme paketoineet Contribyte Cloud Plus -palvelun, jolla varmistetaan back-up toiminnallisuudet, testiympäristöt sekä muu jatkuva tuki. Toisin sanoen tämä on tuttu Contribyte Tools palvelu Cloudiin sovitettuna. Tarkoituksena auttaa teitä hyödyntämään työkaluja tehokkaasti ja antaa meidän huolehtia teknisistä yksityikohdista ja konfiguroinneista.
B) Atlassian Data Center -ympäristöön siirtyminen. Atlassian tarjoaa tähänkin malliin lähivuosille alennuksia. On huomioitavaa, että Data Center ratkaisun pienin lisenssi on 500 hengelle. Atlassianille ei ole näillä näkymin tulossa pienempiä käyttäjämääräportaita tähän. Tarjoamme täyden palvelun Atlassian Data Centerin ratkaisuja, sekä migraatioprojekteja meidän Contribyte työkalupalvelun osana, sekä konsultointiprojekteina.
C) Siirtymät muihin ALM työkaluihin. Varmasti moni Atlassian asiakas pohtii tällä hetkellä myös muita työkaluvaihtoehtoja. Atlassian on viime vuosina panostanut suuresti palveluidensa kehittämiseen ja samalla nostanut hintojaan. Palveluihin on tullut uusia ominaisuuksia, mutta ymmärrämme hyvin, että kaikki ominaisuudet, eivät ole kaikille tarpeellisia. Contribyte on vuodesta 2006 asti toiminut ALM (Application Lifecycle Management) kentällä. Olemme monien työkalutoimittajien partneri ja tarjoamme palveluita myös esimerkiksi VersionOne, TargetProcess, IBM, Azure DevOps, GitLab ja GitHub ympäristöihin. Jos olette kiinnostuneita näistä vaihtoehdoista, niin kysykää meiltä. Kerromme mielellämme näistä työkaluista lisää.
Kaikille organisaatioille valinta on haastava, koska tietoturvavaatimukset ja nykyiset käyttötapaukset tulee miettiä uudelleen. Erityisen haastava tilanne on organisaatioille joilla on alle 250 käyttäjää ja on erityisiä tietoturvavaatimuksia.
Haluamme muistuttaa, että Atlassian Server tuotteiden käyttö on mahdollista jatkaa päivitysten kanssa vuoteen 2024 asti ja senkin jälkeen ilman mahdollisuutta päivityksiin. Eli mitään akuuttia hätää tilanteessa ei ole, mutta Atlassian toki tarjoaa alennuksia nopeammille siirtyjille.
Data Center -tuotteiden tulevaisuus
Atlassianin uutisoi muutoksensa “Matkaksi pilveen”. Tästä saattaisi vetää myös pidemmälle meneviä johtopäätöksiä Data Center tuoteperheen tulevaisuudesta. Lisäksi Data Centerin hinnoitteluun julkaistiin todella merkittäviä korotuksia uusien palveluiden osalta. Näiden kaikkien tarkoitus on varmasti vahvasti ohjata asiakkaita kohti Atlassianin pilveä.
Lyhyellä tähtäimellä Data Center tarjonta ei varmasti tule poistumaan. Cloud on vielä monelta osaltaan hieman raakile ja hankalasti sovitettavissa muun muassa GDPR ja tietosuojavaatimuksiin, arkaluontoisten materiaalien käsittelyyn, käyttäjähallintaan sekä sisäverkon integraatioihin. Atlassianin tämänhetkinen strategia tuo kuitenkin todella vahvasti esiin Cloud puolen palveluun keskittymisen. Strategiat voivat toki maailman muutoksessa muuttua, mutta tämän hetken viesti on selvä – Cloud first.
Contribyte kokemukset työkalukentästä
Contribyte on historiansa alusta vuodesta 2006 asti toiminut monien eri ALM työkalujen kanssa ja meillä on kokemusta työkalukentän vahvasta muuttumisesta. Työkalukentässä on tapahtunut suuriakin muutoksia nopeassa ajassa ja nyt elämme taas aikakautta, jossa muutos on tapahtumassa. Yritysten itse ylläpitämien palveluiden aika alkaa olemaan ohi. Pilviratkaisut, joko private cloud tai julkiset pilvet tulevat valloittamaan työkalukenttää. Atlassian on ollut vahva peluri, mutta esimerkiksi GitHub, Azure DevOps, GitLab ja VersionOne ovat vahvoja haastajia lähitulevaisuudessa.
Tarjoamme palvelua niin private cloud mallilla, kuin julkisen pilven päällä olevalla Cloud Plus -palvelulla. Meidän avullamme voit tehdä vertailla eri palvelun tarjoajien ja palvelumallien vahvuuksia ja heikkouksia. Olkaa rohkeasti yhteydessä niin varmistetaan yhdessä paras tie eteenpäin.
Jos haluatte kuulla lisää tästä muutoksesta, niin voitte lähettää viestiä info@contribyte.fi tai olla suoraan yhteydessä palvelupäällikkömme Niklas Tikkalaan (040 681 8585) tai CTO Lasse Mikkoseen (040 543 9845). Autamme mielellämme myös organisaatioita, jotka eivät tällä hetkellä ole meidän työkalupalvelun asiakkaitamme.
Linkit aiheeseen liittyen
Atlassianin tiedote asiaan liittyen – https://www.atlassian.com/migration/journey-to-cloud
Contribyten Atlassian työkalupalvelu – https://contribyte.fi/tyokalut/jira-confluence-ja-servicedesk-palvelut/
Contribyte työkalukonsultointi – https://contribyte.fi/tyokalut/