Valitse sivu

Contribyte in memoriam

29 joulu 2021

Contribyte in memoriam

joulu 29, 2021

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Cbyte, CB, Contri, Countrybyte, Tri Con Byte, jne. Aikansa kutakin ja uudet seikkailut odottavat; pakkaamme muistoihin mukavimmat hetket ja reppuun parhaat opit. Mikään ei muutu, paitsi nimi ja muskelien koko. Contribyten markkinointi ja toiminnot löytyvät nyt Eficodelta.

 

Contribyte perustettiin markkinatarpeeseen

Contribyten perustivat vuonna 2006 Panu ja Lasse – tuttavammin ihan vaan Passe. Perustamispäätöstä siivitti, kun huomattiin, että Suomessa tarvitaan tiettyä erityisosaamista, joka jää isojen toimittajien tarjonnan väliin. Oli hyvät näkymät perustaa ALM (nyk. DevOps) tekemiseen keskittynyt konsultointi. Lisäksi Passe pääsi heti tekemään Nokialle juurikin omaan kiinnostukseen osuvaa hanketta.  

Oli selvää, että Contribyte syntyi tarpeeseen, koska liiketoiminta surrasi kasvuun heti ensimmäisistä kuukausista alkaen. Alkuaikoina meno oli sen verran kovaa ja uusia työntekijöitä tarvittiin koko ajan. Jopa niin, että ajan säästämiseksi työhaastattelut pidettiin Lassen autosta käsin. Rekrytointi oli joka tapauksessa sen verran onnistunutta, että moni on vieläkin, yli 10 vuoden jälkeen, mukana.

Isoimman tohinan jälkeen remmiin astui Henri, mikä osoittautui sen verran hyväksi päätökseksi, että Henristä tehtiin toimitusjohtaja. Toimintamalli saatiin uudistettua radikaalisti ja kasvu on pysynyt näihin päiviin asti. Nyt Henri jatkaa tiimin esihenkilönä Eficodella.  

 

Contribyte on one-stop-shop tuotekehitysorganisaatiolle

Myös markkinaa osattiin kuunnella. Alkuun haluttiin erottautua eikä tarjota samaa, mitä kaikki muutkin. Esimerkiksi tehtiin strateginen päätös, että ei konsultoida Jiraa. Mutta minkäs teet, jos teet sen paremmin kuin muut, niin eipä aikaakaan, kun tarjottiin apuja Jiraan ja muokattiin ensimmäinen versio Contribyte Tools-palvelusta Euroclearille, joka on yhä tänäänkin asiakkaana. Myöhemmin Tools-palvelusta koulutus-, tuki- ja lisenssipalveluineen kasvoi Contribyten liiketoiminnan merkittävä tukipilari.

Contribyten muita kulmakiviä ovat olleet ketterä kehittäminen ja reilu viisi vuotta sitten mukaan tullut tuotejohtaminen, joka saatiin yhdistettyä tarjontaan Prodman Oy:n liiketoiminnan ostamisenmyötä. Agile, lean, SAFe ja muut ketterän kehityksen airueet löytyy siis nykyään Eficodelta niin kuin mainittu tuotejohtaminenkin, vaikkakin jälkimmäinen omilta tutuilta sivuiltaan.  

 

Contribytella on vahva asiantuntijaosaaminen ja matala hierarkia

Contribyte nyt noin 20 henkilön yrityksenä on aina ollut hierarkialtaan matala. Niin matala, että jossakin vaiheessa lakkautettiin perinteinen myyntiosasto ja opeteltiin myynti asiatuntijoiden vetämänä. Contribyten asiantuntijat eivät ole noviiseja, vaan jokainen oman erityisosaamisensa senioriasiantuntija. Lisäksi on muutama diginatiivi omassa luokassaan. Monimuotoinen tiimi on iso vahvuus.

Dinosauruksia löytyy vain joistain tuotteista ja järjestelmistä, joissa Contribyten osaaminen on lähes ainoa laatuaan. Luurankoja ei löydy lainkaan, koska avoimuus ja suorapuheisuus ovat olleet Contribyten kulttuurin valttikortteja alusta lähtien. On hyödynnetty ”devil’s advocate”-lähestymistä, jos homma junnaa paikallaan ja mentorointiapua on tarvittu. Toistemme tekemiset on ”raadeltu lempeästi”, jotta asiakkaalle tuotetaan vain ensiluokkaista materiaalia.   

 

 

Tulevaisuuden tuotekehitys -seminaarit jatkuvat tulevaisuudessakin

Olemme olleet pieni konsulttiyritys isolla sydämellä ja suurilla tavoitteilla. Yksi niistä on joka vuotinen (pandemia-vuotta lukuun ottamatta) Tulevaisuuden tuotekehitys -seminaari. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin vuonna 2015. Ideana on tuoda yhteen tuotekehitystä tekevät yritykset ja käsitellä heille relevantteja aiheita. Seminaarissa keskitytään kokonaisvaltaisen tuotekehityksen edistämiseen, uudistamiseen sekä vahvistamiseen. Tulevaisuuden tuotekehitys jatkuu samannimisenä.

 

Tuoteorganisaation kulmakivet ovat ja pysyvät

Contribyten tuli ei sammu, vaan sulautuu osaksi Eficoden tarjontaa. Tekemistämme ohjaa edelleen tuotekehityksen kuusi osa-aluetta: liiketoiminta- ja asiakaslähtöisyys, toiminnallinen ja koettu laatu, operatiivinen tehokkuus, motivoitunut ja toimintaan valtuutettu henkilöstö, arvonluonti yhteistyöllä sekä valpas pitkäjänteisyys. Tuoteorganisaatio toimii tehokkaasti, kun kulttuuri, toimintamallit ja työkalut ohjaavat organisaatiota kohti tasapainoista ja tehokasta tuotekehitystä.

Voittava tuoteorganisaatio

Ollaan yhteydessä

etunimi.sukunimi@eficode.com

info@eficode.com

 

eficode.com