Valitse sivu

Älä yksinkertaista, jos et ymmärrä

28 huhti 2021

Älä yksinkertaista, jos et ymmärrä

huhti 28, 2021

Aikamme suuria viisauksia ja vitsauksia on yksinkertaistaminen. Yksinkertaistaminen on monen menestyneen tuotteen tai aatteen takana. Yksinkertaistaminen mahdollistaa asian nopean leviämisen. Yksinkertaistaminen luo tehokkuutta. Yksinkertaistaminen vääristää asioita. Yksinkertaistaminen luo tyhmyyttä. 

Onnistunut yksinkertaistus vaatii monimutkaisten asioiden laajaa ja syvällistä ymmärrystä. Monimutkaisuus ja yksinkertaisuus eivät ole toistensa vastakohtia, ne ovat kolikon kääntöpuolia.

 

Monimutkaisen asian yksinkertaistus

Jokaiselle monimutkaiselle ongelmalle on vastaus joka on selkeä, yksinkertainen sekä väärä (alkuperäinen lainaus: For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.). Edesmennyt amerikkalainen yhteiskuntakriitikko H.L Mencken tiivisti yksinkertaistamisen haasteet hyvin.

Monimutkaisten asioiden yksinkertaistaminen on aikamme suurimpia haasteita. Uuden monimutkaisen haasteen kohdatessaan osasta ihmisiä tulee alan asiantuntijoita, ja he löytävät yksinkertaisen ratkaisun monimutkaiseen ongelmaan. Tämä ratkaisu on lähtökohtaisesti väärä.

Yhteiskuntien kohtaamat haasteet ovat oma lukunsa, mutta sama asia on totta organisaatiossa. Kun joku asia ei toimi, niin siihen mielellään löydetään ratkaisu, joka on helppo ja helposti ymmärrettävä. Suoraviivainen päättelyketju jonka avulla ongelma ratkeaa.

Nämä yksinkertaiset ratkaisut monimutkaiseen ongelmaan vievät ongelmaa syvemmälle. Ongelmat poistavaa hopealuotia tai kaikki vaivat parantavaa käärmeöljyä on harvoin olemassa.

 

Yksinkertaistaminen menestyksen takana

Yksinkertaistaminen on lähes jokaisen menestyvän tuotteen ja aatteen takana. Yksinkertaistaminen siis on tärkeä menestymisen taito.

Esimerkkeinä tuotemaailmasta ovat Google -haku tai iPhone. Ne yksinkertaistivat oman ongelmakentän ja tulivat tämän kautta supersuosituiksi. Toimintatapamaailmassa tällaisia löytyy tuotekehityksen scrum-mallista tai markkinoinnin inbound-ajattelusta. 

Harva kuitenkin ymmärtää, kuinka paljon työtä onnistunut yksinkertaistaminen vaatii. Yksinkertaistaa voi vain ymmärtämällä syvällisesti monimutkaisen ongelmakentän.

Tuotekehitysmaailmassa, jossa itse valmennan, moni aate on menestynyt yksinkertaistamisen vuoksi. Ketteryys esimerkiksi on helppo käsite. Se sisältää ajatuksen, että reagoidaan nopeasti muuttuvaan tilanteeseen. Kuitenkin organisaatioilla on mieletön määrä interaktioita ja rajoitteita niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, joista ei voi luopua vain siksi että valitaan olla ketteriä. 

Teknologisella puolella pilveistäminen on samanlainen ilmiö. Viedään sovellukset pilveen, jotta ne ovat turvallisesti saatavilla ympäri maailman. Samalla ne skaalautuvat kaikkiin tarpeisiin ja maailma on auki menestykselle. Tämän yksinkertaistuksen voi tehdä kuka vaan, mutta harva ymmärtää sen alla olevan logiikan, jolla tuo kaikki saadaan toimimaan.

Ajatukset siis ovat oikeita ja tärkeitä, mutta niiden toteuttaminen vaatii paljon muuta kuin yksinkertaisen termin ymmärrystä.

esitä ymmärrettävästi

Jotta voi yksinkertaistaa, pitää ensin monimutkaistaa. 

Uskalla ensin monimutkaistaa

Asioiden tarkastelu monilta eri suunnilta luo ymmärrystä. Jokaisella ilmiöllä on aina monia täysin valideja tarkastelukantoja. Ilmiöt ovat monimutkaisia ja monimutkaistaminen kannattaa uskaltaa tehdä. Vain sitä kautta voi mahdollisesti päästä yksinkertaistukseen.

Esimerkiksi menestyvä tuote on hyvin monimutkaisen ilmiön lopputulema. Sen takana voi olla hyvä kiteytys tai oivallus, joka luo pohjan löytää tuotteelle ainutlaatuisen kilpailuedun.

Tämän kilpailuedun saavuttaminen vaatii hyvinkin monimutkaista toteutusta, jotta se saadaan päällepäin näyttämään yksinkertaiselta.

Monimutkaisuuden ymmärtämisestä voi tulla yksinkertaista ja yksinkertaisen toteutus vaatii lopulta monimutkaista ajattelua.

 

Yksinkertainen vai monimutkainen

Yksinkertaisuus voi olla vain monimutkaisuuden ymmärtämisen lopputulema. Jos yksinkertaisen ilmiön tai ajatuksen takaa ei löydy kuvausta monimutkaisuudesta, niin kannattaa epäillä yksinkertaisuuden todenmukaisuutta.

Yksinkertaista ideaa kannattaakin katsoa pintaa syvemmälle. Onko idean takana ymmärrys monimutkaisuudesta vai onko kyseessä vain tietämätön heitto? Monimuotoisessa mediassa moni tietämätön heitto otetaan vastaan samalla tapaa kuin hyvin pohdittu yksinkertaistus. 

Yksinkertaisia ohjeita rakastetaan ja niitä halutaan kuulla. Se yksi ohje, jolla menestyt. Voi olla, että yksi oivallus tuo menestyksen. Useimmiten sen takana on monimutkainen tapahtumaketju tai ilmiö, joka pitää vain ensin ymmärtää.

Henri Hämäläinen

Henri Hämäläinen

Toimitusjohtaja, konsultti

Henri on Contribyten toimitusjohtaja ja organisaatioiden valmentaja. Hän on 15 vuoden aikana saanut toimia kymmenien eri organisaatioiden valmentajana ja muutoksen auttajana. Henri vaati, että toimitusjohtajanakin hänelle jää aikaa valmentaa ja kouluttaa organisaatioita. Henrin vapaa-aika kuluu monimuotoisten liikunnallisten harrastusten parissa niin yksin, ystävien kuin perheenkin kanssa. Ulkourheilu niin pyöräillen, juosten, suunnistaen, hiihtäen tai koiran kanssa liikkuen on lähellä sydäntä. Nuoruuden pallopelit vetävät Henrin joka viikko aina takaisin pallopelikentille, sillä ilman ulkona liikkumista ei ajatukset pysyisi kasassa.