Diginatiivien johtaminen vaatii uusia lähestymistapoja
Diginatiivien johtaminen vaatii uusia lähestymistapoja
Työelämän uusi sukupolvi
Työelämään on jo astunut sukupolvi, joka on aloittanut tietotekniikan käytön jo lapsuudessaan.
Työelämään on jo astunut sukupolvi, joka on aloittanut tietotekniikan käytön jo lapsuudessaan. Heille älylaitteen käyttöönotto on kirjaimellisesti lasten leikkiä. Valmiudet ymmärtää digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöä ovat valmiiksi hyvät. Monelle tietotekniikan osaajalle perustiedot ohjelmointiin ja tietojärjestelmiin ovat kertyneet harrastustoiminnassa. Osallistuminen esimerkiksi avoimen lähdekoodin ei-kaupallisiin projekteihin on todellista asiantuntijaa palkatessa tärkeimpiä rivejä CV:ssä.
Diginatiivien osaaminen on huippua digitaalisten palveluiden ja järjestelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Diginatiivit ovat verkostoituneita ja kysyvät neuvoa ongelmanratkaisussa yhteisöissään. He haluavat loistaa omassa työssään ja osaamisessa. Uuden opettelu kiinnostaa heitä, eikä vanhasta luopuminen tuota heille tuskaa.
Työskentelytavat eroavat perinteisistä, sillä digityö ei ole sidottu paikkaan tai vuorokauden aikaan. Arvomaailmaltaan nuoremmat sukupolvet eroavat vanhemmistaan. Omakotitalon hankinta Nurmijärvellä ja Kartano-Volvo ei ole enää elämän ainoa tarkoitus. Myös palkka ei ole ainoa motiivi, vaan työskentely- ja yrityskulttuuri ja arvot ovat nousseet tärkeiksi tekijöiksi työpaikkaa valitessa.
Digityö ei ole sidottu paikkaan tai vuorokauden aikaan.
Miten diginatiiveja johdetaan?
Perinteiset johtamismallit ovat vanhentuneita diginatiivien johtamiseen. Diginatiivien johtamiseen soveltuvat muun muassa seuraavat keinot:
– Positiivisuuden psykologia
– Lähijohtaminen
– Valmentava johtaminen
– Digiviestinnän keinot
– Motivointi, palkitseminen, kannustaminen
– Monimuotoisen tiimin toiminta
Digitalisaation tärkein resurssi
Diginatiivit ovat tärkein resurssi digitalisaation toteutuksessa.
Meillä Contribytellä on etuoikeus saada työskennellä erilaisten organisaatioiden kanssa jatkuvasti. Olemme kokeneet ja nähneet, kuinka saada diginatiivit osaksi tehokasta tuotekehitysorganisaatiota. Haluammekin nyt jakaa oppimme siitä, kuinka saadaan diginatiivit viihtymään ja motivoitumaan yrityksen tavoitteista.
Diginatiivit ovat tärkein resurssi digitalisaation toteutuksessa ja parhaista osaajista käydään kova kilpa. Miten te hyödynnätte mahdollisuutenne kisassa?
Antti Suvanto
Senior Konsultti
Antti on kokenut tuotepäällikkö, joka on vastannut laajasta skaalasta erilaisia tuotteita eri elinkaaren vaiheissa. Kokemuksiaan tuotehallinnan asiakkaana myynnissä ja liiketoiminnan kehityksessä Antti hyödyntää mielellään työssään. Konsulttina Antti on kouluttanut tuotepäälliköitä, laatinut tuotestrategioita ja auttanut yrityksiä johtamaan tuotteita kaikissa elinkaaren vaiheissa. Antti on ollut aktiivisesti mukana rakentamassa tuotepäällikköyhteisöä Suomeen. Siviilissä Antti keskustelee mielellään kalastuksesta ja kuohuviinin valmistuskokemuksista.