Atlassian muuttaa hinnoitteluaan JIRA 7:n myötä

30 syys 2016

Atlassian muuttaa hinnoitteluaan JIRA 7:n myötä

syys 30, 2016

Jira lisensoidaan nykyään kolmena eri tuotteena. Jira SW, Servicedesk 2.0 & Core. Teknisesti suurta eroa nykyiseen ei juuri tule. Toisin sanoen, jatkossa yhdellä Jira palvelimella voi olla kolmenlaisia lisenssejä eri kayttäjäryhmille. Samaan tapaan kuin Jira & Jira Servicedesk oli aiemminkin.

Uutena tuotteena on Jira Software eli kehittäjille suunnattu paketti sisältäen entisen Jira Agilen.

Asiakkaan näkökulmasta uudella lisensoinnilla voi säästää Jira Agile (plugin)lisenssejä, joita ei enää jatkossa tarvita automaattisesti kaikille Jira käyttäjille. Muut kuin kehittäjät, tarkemmin sanottuna, käyttäjät, jotka eivät käytä Agile Boardeja, tulevat toimeen Jira Core lisenssillä, joka on 2/3 Jira Software lisenssin hinnasta.

Yhteenvetona:

  • Jira + Jira Agile -> Jira Software. Ajatuksena tässä on se, että kaikille Jira käyttäjille ei tarvitse hankkia Agile lisenssiä
  • Jira Servicedesk 2.0 on kevyt ITSM/ITIL työkalu asiakasrajapintaan, jossa maksulliset lisenssit on Agenteilla. Asiakkaita, rajatulla toiminnallisuudella, voi olla vaikka kuinka paljon.
  • Jira Core. Perus Jira tehtävien ja tikettien hallintaan myös muille kuin kehitysorganisaatiolle.

Atlassian tähtää tällä jaottelulla/uudelleen brändäyksellä mukaan BPM markkinaan eli haluaa positioitua paremmin yleiskäyttöisenä työnkulkujen automatisointityökaluna kaikkeen yrityksen prosessikenttään. Monessa paikassa Jiraa käytetäänkin hyvin erilaisten tikettien pyörittämiseen. Olen nähnyt esimerkkejä laidasta laitaan: riskien hallinnasta aina talonmiesten korjauspyyntöjen ohjaamiseen mobiililaitteessa.

Allekirjoittaneelta voi kysellä tarkemmin miten uusi lisensointi vaikuttaa teille tai suoraan minkä verran sillä voi säästä Atlassian lisenssikuluissa.

Lasse Mikkonen
CTO, Contribyte

lasse.mikkonen@contribyte.fi

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!