Miksi Tulevaisuuden Tuotekehitys on juuri nyt ajankohtaista?
Miksi Tulevaisuuden Tuotekehitys on juuri nyt ajankohtaista?
Tuote- ja ohjelmistokehitys ovat noudattaneet samoja malleja jo vuosikausia. Monet hyvät koodaustavat ovat kymmeniä vuosia vanhoja, ketterän kehityksen manifesti allekirjoitettiin jo 16 vuotta sitten ja monet tuotejohtamisen malleista ovat olleet olemassa jo 50 vuotta. Miksi siis tuotekehityksen olisi juuri nyt muututtava nopeammin kuin aiemmin?
Teknologinen muutos
Yksi ilmeisimmistä syistä on teknologisen kehityksen eksponentiaalinen muutosnopeus. Internet, sosiaalinen media, Big Data ja robotiikka eivät ole uusia keksintöjä, mutta niiden maturiteetti on vihdoin saavuttanut vaiheen, jossa hyödyntämisestä on tullut arkipäivää. Uusia palveluita, alustoja ja ekosysteemejä syntyy kuin sieniä sateella tarjoten palveluita, joita ei osattu odottaa saati ennustaa. Otetaan esimerkiksi WhatsApp. Teknologisesti palvelussa ei ollut mitään uutta, mutta silti sillä on yhtäkkiä yli miljardi käyttäjää. Ja nyt puhutaan vuonna 2009 perustetusta palvelusta.
Teknologinen muutoksen vauhti tuntuu tällä hetkellä yhä vaan kasvavan. Lähivuosina Internet of Things, blockchain-teknologiat, avoin data ja tekoäly tulevat mullistamaan monen organisaation toimintatavat ja liiketoiminnan. Tämä muutos tulee niin kuin useat muutokset, hitaammin kuin aluksi oletetaan, mutta lopulta nopeammin kuin useimmat ehtivät ymmärtää.
Yksi esimerkki muutoksen nopeudesta on yritys nimeltä ServiceMax. 1990-luvun lopulla perustettu konsulttiyritys Maxplore Technologies teki CRM-konsultointia yrityksille. Yhtenä päivänä asiakas pyysi heitä rakentamaan kenttätyöntekijöilleen CRM-moduulin Salesforce-platformin päälle. Tästä pienestä kahden viikon projektista syntyikin Maxplorelle tuote, jolla heistä tuli yksi maailman nopeimmin kasvavista ohjelmistoyrityksistä. Vaihdettuaan nimensä ServiceMaxiksi ja panostettuaan IoT-teknologiaan, yritys päätyi vuonna 2016 GE:lle muhkealla 915 miljoonan dollarin kauppasummalla.
Liiketoimintamallit muutoksen ajureina
Ehkäpä suurin syy muutoksiin löytyy kuitenkin innovatiivisista liiketoimintamalleista. Aiemmin ketteryys on nähty lähinnä keinona parantaa operatiivista tehokuutta ja nopeana käyttäjän tarpeiden oppimisena, mutta nyt liiketoimintamallin reagointikyvystä on tullut elinehto markkinoilla. Vain ne, jotka pystyvät luomaan malli, jossa kehitys pysyy asiakkaiden ja ekosysteemien tarpeiden perässä, selviytyvät. Voittajat pystyvät luomaan todellista ja uutta arvoa markkinoille ja muille ekosysteemien toimijoille. Tämä vaatii täysin uudenlaista liiketoiminnallista ajattelua.
Palataksemme WhatsApp-esimerkkiin, Facebook maksoi WhatsAppista 19.3 miljardia dollaria, vaikka WhatsAppin liiketoimintamallin toimivuudesta ei ollut mitään takeita. Halusiko Facebook vain ostaa kilpailijan pois markkinoilta? WhatsApp on edelleen maksuton ja mainokseton. Toisaalta Facebookin markkina-arvo on tänä päivänä lähes 400 miljardia dollaria. Heidänkin liiketoimintamallinsa kestävyyttä epäiltiin.
Ohjelmistojen ja digitaalisuuden merkitys liiketoiminnassa kasvaa jatkuvasti. Fyysisetkin tuotteet tarvitsevat rinnalleen ohjelmistoja ja digitaalisia palveluita. Niillä luodaan lisäarvoa tuotteelle ja asiakkaille parempia asiakaskokemuksia.
Tulevaisuuden Tuotekehitys
”Tuotekehitys” merkitsee liian monelle yhä vain ohjelmistoja tai tuotteita tekevää yksikköä. Hyvin harvassa organisaatiossa ymmärretään, että tuotekehitys on kokonaisuus, joka lähtee brändistä ja myyntimalleista aina teknologiaan ja asiakaspalveluun asti. Vain kokonaisuutena toimiva organisaatio voi toimia tehokkaasti uudessa maailmassa nopeasti kehittyvän teknologian ja alati muuntautuvien liiketoimintamallien viidakossa.
Me Contribytellä olimme kyllästyneitä seminaareihin ja konferensseihin, joissa keskitytään tuotekehitysorganisaatioiden osa-optimointiin. Lean, Agile, HR, business, teknologia, tuotejohtaminen, markkinointi ja muiden aihepiirien seminaarit ovat hyviä auttamaan organisaatioiden osia kehittymään paremmiksi. Tulevaisuuden tuotekehitys tarvitsee kuitenkin kaikkien osa-alueiden ymmärtämistä ja yhteistoimintaa.
Meidän unelmamme on luoda tuotekehityksen seminaari, joka tuo yhteen kaikkien tärkeiden osa-alueiden henkilöt ja kannustaa kehittämään tulevaisuutta yhdessä. Vuonna 2015 ja 2016 onnistuimmekin jo yhdistämään HR:n, busineksen, tuotekehityksen ja yritysjohdon.
Vuoden 2017 seminaariin tarkoituksemme on saada yhä monipuolisempi joukko sekä esittäjiä että yleisöä. Vain yhdessä voimme luoda tulevaisuuden tuotekehitystä.
Liity sinäkin joukkoon – 18.5.2017, Korjaamo, Helsinki
www.tulevaisuudentuotekehitys.com
Henri Hämäläinen
Toimitusjohtaja, konsultti
Henri on Contribyten toimitusjohtaja ja organisaatioiden valmentaja. Hän on 15 vuoden aikana saanut toimia kymmenien eri organisaatioiden valmentajana ja muutoksen auttajana. Henri vaati, että toimitusjohtajanakin hänelle jää aikaa valmentaa ja kouluttaa organisaatioita. Henrin vapaa-aika kuluu monimuotoisten liikunnallisten harrastusten parissa niin yksin, ystävien kuin perheenkin kanssa. Ulkourheilu niin pyöräillen, juosten, suunnistaen, hiihtäen tai koiran kanssa liikkuen on lähellä sydäntä. Nuoruuden pallopelit vetävät Henrin joka viikko aina takaisin pallopelikentille, sillä ilman ulkona liikkumista ei ajatukset pysyisi kasassa.