Palvelumuotoilun konsultti Maria Wan varmistaa asiakkaan näkökulman

7 maalis 2018

Palvelumuotoilun konsultti Maria Wan varmistaa asiakkaan näkökulman

maalis 7, 2018


Prosessi tätä, bugi tuolla ja plugari sinne. ”So what”, kysyy palvelumuotoilun konsulttimme Maria Wan.

”Mitä se merkitsee asiakkaalle?”

Maria tuo asiakkaan näkökulman tuotekehitykseen. Moni yritys ilmoittaa olevansa asiakaslähtöinen, mutta tuotteita ja palveluita toteutetaan edelleen yrityslähtöisesti: yritykset kotiloituvat omaan tapaansa toimia, eivätkä näe itseään ulkopuolisen silmin. Siksi on tärkeää tuoda asiakas tuotekehitykseen ja tutkailla toimintaa palvelumuotoilun keinoin.

 

Monissa tilanteissa keitetty valmentaja

Marialla on monivuotinen ja monipuolinen kokemus valmentajana. Myös muutosvalmennukset ovat hänelle tuttuja. Marialle ei ole lainkaan tavatonta kouluttaa vastarintaista porukkaa ja herättää niin sanotusti paatuneimmatkin insinöörit poteroistaan asiakaslähtöisen ajattelun piiriin. Se suorastaan innostaa Mariaa.

– Täytyy lähteä rohkeasti haastamaan osallistujia uuteen ajattelutapaan, mutta sen pitää tapahtua heidän lähtökohdistaan. Ei saa tuputtaa, vaan antaa heidän itsensä oivaltaa juttu, Maria neuvoo.

Maria kokee, että jos yritys sanoo olevansa asiakaslähtöinen, jokaisen työntekijän tulee omaksua ajatus. Silloin usein kaivataan jonkin sortin muutosvalmennusta ja ajattelumallin muutosta. Ei riitä, että asiakaslähtöisyys liimataan asiakasrajapintaan ja vain sitä kehitetään. Asiakaslähtöisyyden pitää nivoutua ja juurtua läpi koko organisaation. Tässä Maria kokee olevansa parhaimmillaan: erilaisten ja eritaustaisten ihmisten valmentamisessa kohti haluttua maalia.

 

Monipuolinen koulutustausta auttaa eri liiketoimintojen ymmärtämisessä

Maria on koulutukseltaan Filosofian maisteri, aito humanisti kulttuuriantropologian ja teatteritieteen opinnoillaan. Humanismin analyyttisesti kokonaisvaltaisuutta syleilevä näkökulma ei kuitenkaan tyydyttänyt kunnianhimoista Mariaa, vaan hän suoritti Teknillisen korkeakoulun (nyk. Aalto yliopisto) tuotantotalouden syventävät opinnot diplomityötä vaille. Myöhemmin Maria opiskeli terveydenhuollon MBA:n, ihan vain kiinnostuksen vuoksi.

– Aikamoiseksi kameliontiksi sitä itsensä tuntee: insinöörien joukossa olen puhdas humanisti ja sitten humanistien joukossa minusta kuoriutuu stereotypinen suomalainen insinöörimies, nauraa Maria.

Työkokemuksensa Maria on hankkinut palveluiden ja markkinoinnin johtamisesta. Hän on johtanut asiakaspalvelua, asiakkaita ja vastannut markkinointikampanjoista sekä johtanut mobiilipalvelun suunnittelua. Ennen Contribytelle tuloa Maria toimi yrittäjänä sparraten lähinnä start-upeja asiakaslähtöiseen ajatteluun ja markkinointiin, myös kansainvälisesti. Lisäksi hän teki organisaatio- ja palvelukulttuurikartoituksia isommille yrityksille.

– Kun on työskennellyt lähinnä pienissä yrityksissä, on hallinnut laajempaa työkenttää eikä ujostele töitä. Jumiutuminen omaan rooliinsa ja titteliinsä on ollut mahdotonta, Maria toteaa.

 

Contribyteltä hyvä kombo

Nyt Marian myötä olemme saaneet Contribytelle tuotekehittämiseen ja -johtamiseen uutta tärkeää asiakasnäkökulmaa, josta myös asiakkaamme hyötyvät. Contribyteltä saa järeän ja ammattitaitoa pursuvan paketin koulutusta ja konsultointia tuotekehityksen ympärille.

– Eiköhän näillä muskeleilla voida tarjota asiakkaillemme pitkäaikaista osaamista ja liiketoiminnan kasvua, Maria toteaa lopuksi.

 

Tutustu myös johtavaan konsulttiimme Harriin sekä konsulttiimme Anttiin.

 

 

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!