Valitse sivu

Jira Service Desk -tuotteesta vaihtui muutakin kuin vain nimi

11 marras 2020

Jira Service Desk -tuotteesta vaihtui muutakin kuin vain nimi

marras 11, 2020

Jira Service Desk muuttuu Jira Service Managementiksi!

Atlassian lanseerasi lokakuussa koko ekosysteemiä koskevan uuden ”Cloud first” -strategian. Uuden suunnitelman mukaan Server-tuoteperheen kehitys ja myynti loppuu vähitellen helmikuusta 2021 alkaen. Meillä on tästä tarjolla erillinen roadmap ja muistilista asiakkaille – lisäinfoa siitä täältä.

10.11.2020 tuli ensimmäinen konkreettinen muutos pilvipalvelutarjoamaan liittyen uuteen strategiaan. Atlassian ilmoitti, että Jira Service Desk -tuotteen nimi muuttuu jatkossa nimeksi Jira Service Management. Muutos koskee kaikkia Cloud-tarjoaman tasoja, eli Free, Standard, Premium ja Enterprise -planejä.

 

Muutoksilla pyritään vastaamaan muuttuvan pelikentän haasteisiin

Atlassian on kuluneen vuoden aikana tehnyt useampia yrityskauppoja saadakseen itselleen kattavan portfolion tuotteita, joilla se pystyy vastaamaan nopeasti muuttuvan pelikentän haasteisiin. Korona-pandemia on osaltaan vielä vauhdittanut tuota muutosta ja luonut uusia haasteita etätyöskentelevien tiimien yhteistyöhön.

Merkittävimmät Atlassianin tekemät ostokset ovat markkinapaikan (Market Place) suosituimpia lisäosia, joten niiden liittäminen omiin perustuotteisiin tukee hyvin nyt esiteltyä strategiaan. Kyseessä ovat Opsgenie-, Insight- sekä Halp-tuotteet.

Nimenmuutoksen yhteydessä ilmoitettiin myös, että kyseiset tuotteet tulevat osaksi uudelleen nimettyä Jira Service Management -tuotetta pilvipalvelun puolella. Ja parasta on se, että ne tulevat mukaan ilman erillistä maksua! Samalla julkaistiin käyttöön termi ”High-Velocity Teams”, jossa tarkoituksena on tiivistää yhteistyötä ja intergraatiota Dev ja Ops -tiimien välillä, lisätä näkyvyyttä sekä tuoda vaihtoehto vanhahtaville sekä kömpelöiden ITSM-järjestelmille. Juuri näille osa-alueille uudet Opsgenie, Insight ja Halp tuovat lisäarvoa.

 

Mitä uutta nämä lisäosat tuovat?

Opsgenie on lisäosa, joka tarjoaa muun muassa on call -aikataulutukset sekä alustan ryhmätyönä tapahtuvalle ratkaisumallille (incident-swarming). Lisäksi se toimii loistavasti ongelman ratkaisun jälkiselvittelyssä (postmortem), jossa voidaan tuottaa selkeä dokumentointi ongelmasta syineen, ratkaisuineen sekä aikajanoineen. Kyseisen dokumentoinnin voi sitten säilyttää esimerkiksi Confluencen puolella. Mukana myös mahdollisuus luoda oma Slack-kanava suoraan Opsgenie incidentistä,  ja jatkaa ongelmanselvittelyä aktiivisesti myös siellä!

Insight (ITSM) on lisäosa, jolla voi hallita esimerkiksi omaisuustietoa (asset management), henkilöstötietoa tai asiakastietoa. Se tuo mukanaan myös vahvan integraation ja automaation ongelmanhallintaan. Insightin vahvuus on CRM-puolella sekä siinä, että voidaan tarjota agenteille incidenteistä Insight datalla rikastettua informaatiota. Insightin mukana tulee myös dynaaminen konfiguraatioiden hallinta.

Halp-lisäosa puolestaan on integraatiotyökalu, tarjoaa muun muassa mahdollisuuden luoda tikettejä sekä lisätä informaatiota suoraan Slack- ja Teams-pikaviestimistä. Lisäksi se mahdollistaa vastauspohjien luonnin Confluenceen.

 

Jäikö joku asia mietityttämään? Osallistu webinaariimme 20.11. klo 9 – siellä kerromme kaiken, mitä sinun tulisi tietää tästä muutoksesta!

Juri Ahokas

Juri Ahokas

Konsultti

Tuotekehityksen työkalujen, Atlassian tuoteperheen, käyttöjärjestelmien, pilvipalveluiden ja IT-automaation asiantuntija.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!