Kolme syytä, miksi yrityksen tuotestrategia ei toimi
Kolme syytä, miksi yrityksen tuotestrategia ei toimi
Yrityksen tuotestrategia on tarkoitettu ohjaamaan organisaation tekemistä kohti tuotteelle asetettuja tavoitteita. Jos tuote epäonnistuu totaalisesti, niin syy on yleensä huonossa ideassa. Heikosti pärjäävien tuotteiden taustalta taas löytyy joko osaamaton organisaatio tai huono tuotestrategia. Usein lähdetään korjaamaan ensimmäistä, vaikka vika on jälkimmäisessä. Kolme yleisintä syytä huonoon tuotestrategiaan on käsitelty alla.
1. Puuttuu ymmärrys kenelle yrityksen tuotestrategia tehdään ja miksi
Ikävä kyllä liian usein näemme tuotestrategioita, joissa annetut pohjat on täytetty sen takia, että niin pyydettiin. Tehtävä suoritettu, lappu kanbanilla done-sarakkeeseen ja eteenpäin. Hyödyt vain tuppaavat näissä strategiaprojekteissa jäämään ohuiksi.
Hyvä työkaverini Antti jaksaa aina muistuttaa tekemisen kolmesta tärkeimmästä kysymyksestä: mitä, miksi ja kenelle. Näistä kolmesta kysymyksestä kannattaa myös tuotestrategian kanssa lähteä liikkeelle.
Tuotestrategian mitä, miksi, kenelle
Mitä: Suunnitelma tuotteen liiketoiminnan ohjaamiseen kohti tuotevisiota. Visio ja strategian sisältö ovat vahvasti kytketty tuotteen elinkaaren vaiheeseen.
Miksi: Helpottamaan päätöksentekoa. Tuotestrategian pitää antaa vastaukset kysymyksiin mitä teemme ja mitä emme, miten teemme, miksi ja missä järjestyksessä.
Kenelle: Kaikille tuotteen liiketoimintaan osallistuville.
Suurin ongelma lienee, että usein tuotestrategia tehdään johdolle.
Suurin ongelma lienee, että usein tuotestrategia tehdään johdolle – kun pomo pyysi. Tosiasiassa pomo tai johtoryhmä tarvitsevat yleensä vain mielenrauhan siitä, että tuotestrategia on olemassa ja suunta menestykseen selvä. Muut tuotteen sidosryhmät, kuten tuotekehitys, tuotanto, myynti ja markkinointi sen sijaan joutuvat päivittäin tekemään valintoja oman toimintansa suhteen. Tuotestrategian tulee ensisijaisesti olla heille tarkoitettu yhteisen suunnan määrittämiseksi.
Samasta syystä tuotestrategian kommunikointi jää usein puutteelliseksi. Kun esitys johtoryhmälle on tehty, niin kuvitellaan että työ on valmis. Tuotestrategian hyväksyntä on kuitenkin vasta startti kaikkein tärkeimmälle, eli strategian onnistuneelle toteutukselle yhdessä sidosryhmien kanssa.
2. Visiottomuus
Mitä tunnollisemmin tuotejohtaja päivittäisiä tulipaloja sammuttelee, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tuotevisio puuttuu. Ja jos ei ole visiota, niin mitä kohti se tuotestrategia ohjaa?
Tuotevisio on maali tuotteen elinkaarella. Alussa se voi olla markkinaosuuden valtaaminen tietyssä ajassa, myöhemmin kannattavuuden kasvattaminen asiakastyytyväisyyttä parantamalla tai vaikka tuotteen lopettaminen ja asiakkaiden siirtäminen toiseen palveluun. Tavoitteita voi kuka tahansa asettaa, mutta oikeat tuotevisiot syntyvät markkinaa ja kilpailijoita analysoimalla, asiakastarpeiden ja teknologiakehityksen ymmärtämisestä ja kokonaisuuden hahmottamisesta. Trendit ja niiden vaikutus oman tuotteen tulevaisuuteen kirkastuvat, kun niitä pohditaan monesta kulmasta kokeneiden asiantuntijoiden toimesta. Ikävä kyllä yleensä katse on liian lähellä olevissa asioissa, että voitaisiin nähdä myös kauemmaksi.
Kun visio puuttuu, niin tuotestrategiasta tulee sanahelinää. Kaikki polut (=päätökset) vievät jonnekin, mutta matka etenee tuskallisen hitaasti.
Hyvän strategian laatiminen vaatii aikaa, liiketoimintaymmärrystä ja kokemusta strategiaprosessin läpiviemisestä.
3. Aika ja osaaminen eivät riitä yrityksen tuotestrategian tekemiseen
Strategiakonsulteille usein joko naureskellaan tai sitten heidän palkkioita kauhistellaan. Tosiasia kuitenkin on, että hyvän strategian laatiminen vaatii aikaa, laaja-alaista liiketoimintaymmärrystä ja kokemusta strategiaprosessin läpiviemisestä. Oman toimen ohessa eivät tuotepäälliköt yleensä kummoista tuotestrategiaa tyhjästä nyhjää.
Tuotestrategiaa on lähes mahdoton yrittää tehdä muiden päivittäisten asioiden lomassa. Strategiatyöhön pitää pystyä keskittymään ja irrottamaan ajatukset muista kiireistä, jotta tekemistä pystyy katsomaan tarpeeksi etäältä, ulkoapäin. Ikävä kyllä harvalla tuotejohtajalla on riittävää kokemusta, että hän osaisi varata tuotestrategiaan tarvittavan ajan, ymmärtäisi strategiaprosessin vaiheet ja tunnistaisi kommunikoinnin tarpeet.
Miten kääntää yrityksen tuotestrategia hyväksi?
Jos olet epävarma oman tuotteesi strategian laadusta tai mihin tarvitset tuotestrategiaa, niin kannattaa katsoa Antin video Puuttuvan Tuotestrategian merkit. Ja jos merkit tuntuvat tutuilta, niin miettiä
- Kuinka tärkeä yrityksen tuotestrategia meille on?
- Tiedänkö mitä hyvän tuotestrategian tekemiseen tarvitaan?
- Pystynkö toteuttamaan strategiaprojektin?
Jos kysymykset aiheuttivat pohdintaa, niin llsää tuotestrategiasta löytyy webinaarista Tuotestrategian hyödyt. Tai jos kaipaat apua, niin katso täältä miten voimme sinua auttaa.
Harri Pendolin
Johtava konsultti
Harri on "tuotemies" henkeen ja vereen. 20 vuoden työuraan mahtuu niin tuotepäällikkönä toimimista isossa yrityksessä, kuin kahdeksan vuotta yrittäjänäkin, mutta aina tuotteiden parissa. Suurimmat intohimot syttyvät tuotestrategioita kehittäessä ja portfolionhallinnan parissa.
Vapaa-aika menee Harrilla liikkuessa ja lasten harrastuksissa. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan liiketoiminnan strategisista valinnoista. Lisää Harrin kokemuksia ja mielipiteitä voi lukea täältä.