Valitse sivu

Teeskentelijöitä tiimissä? Mitä ketterä tiimi voi oppia Among Us -tietokonepelistä

26 tammi 2021

Teeskentelijöitä tiimissä? Mitä ketterä tiimi voi oppia Among Us -tietokonepelistä

tammi 26, 2021

Nyt etätyöaikoina on pitänyt etsiä erilaisia tapoja pitää vähän hauskaa tiimin kanssa. Olemme töissä pelanneet muutaman kerran supersuosittua Among Us -tietokonepeliä. Se löytyy Steamista, minkä lisäksi sitä voi pelata ilmaiseksi myös mobiililaitteilla. Suosittelen vahvasti! Ketterä tiimi oppii ja voi samalla pitää hauskaa!

 

Mistä Among Us -pelissä on kyse?

Peli sopii tiimeille tosi hyvin hauskanpitoon. Sen idea on yksinkertainen – tiimi on avaruusaluksessa, ja raketti kaipaa erilaisia huoltotoimenpiteitä matkan varrella. Tiimi koostuukin miehistön jäsenistä, ”crewmate”, joiden tehtävänä on tehdä tehtäviä, ja pitää avaruuslento etenemässä ongelmitta.

 

Teeskentelijöitä tiimissä?

Asiassa on vain yksi iso mutta, ja se on koko pelin idea: osa miehistöstä onkin teeskentelijöitä, ”Imposter”, joiden tehtävänä on sabotoida lentoa. He voivat joko tappaa miehistön jäseniä, tai sabotoida lentoa rikkomalla kriittisiä järjestelmiä. Koko peli rakentuukin sen varaan, että miehistön jäsenet yrittävät arvata, kuka porukasta on imposter. Määräajoin kokoonnutaan keskustelemaan ja äänestämään, ja syylliseksi luullut heitetään sitten ilmalukosta ulos. Jos imposterit on lähetetty hengittämään tyhjiötä, miehistö voittaa.

 

Kuka on teeskentelijä?

Useimmat pelaajat nauttivat enemmän imposterina olemisesta. Kun kyselin meidän peliporukasta, tämä oli selkeästi näin, ja taitaa olla myös yleisesti muutenkin.Tämä sai minut ajattelemaan, miksi näin on? Mitä se kertoo meistä, että haluamme ennemmin olla teeskentelijä, kuin miehistön rivijäsen? Mikä imposterina olemisessa on niin kiehtovaa? Entä heijastuuko tämä jotenkin myös meidän muuhun normaaliin tiimin sisäiseen yhteistyöhön? Onko teeskentely niin kiehtovaa, että tiimissäkin teemme sitä?

 

Miksi teeskentely on hauskempaa?

Mietiskelin tätä, ja päädyin seuraaviin ajatuksiin. Imposterina olo on kivaa koska:

  • sinulla on salaisuus, jota muut eivät tiedä, mutta haluaisivat tietää – käytät siis tietyssä mielessä valtaa muihin nähden
  • sinulla on enemmän kontrollia siihen mitä tapahtuu. Kukaan ei voi tappaa sinua, mutta sinä voit tappaa muut. Ja sinä päätät, milloin sabotoit avaruusalusta
  • on hauskaa manipuloida muita, ja vaikuttaa heidän toimintaan.
  • on vaihtelevampaa tekemistä, ja erilaisia tehtäviä
  • epäonnistumisen uhka, vaikka onkin aina olemassa, ei tunnu niin vakavalta kuin crewmatena ollessa

Vaikka meissä onkin monenlaisia ihmistyyppejä, juuri näiden eri syiden monitahoisuus varmasti on johtanut siihen, että peli on suosittu kaikenlaisten pelaajien keskuudessa. Imposterina olo on nautinnollista, koska näitä syitä on niin monenlaisia.

 

Mitä tiimi voi oppia pelistä?

Voiko näistä vetää jotain johtopäätöksiä normaaliin työelämään? Meissä varmasti on niitäkin, joiden mielestä normaalistikin toisten manipulointi on hauskaa, mutta ainakin omasta kokemuksesta tällaiset ihmiset ovat vähemmistössä, varsinkin tuotekehitystiimeissä. Useimmat meistä ovat kuitenkin tiimipelureita. Mutta muut listan syyt ovatkin miettimisen arvoisia. Jos meillä olisi normaalissakin työelämässä vaihtelevia tehtäviä, vahva kontrollin tunne omaan työhön, ja vähäinen epäonnistumisen pelko, voisi työ olla hauskempaa! Toisaalta, haluaisimme varmasti, että salaisuuksia meillä olisi mahdollisimman vähän.

 

Voisimmeko vähentää salailua ja parantaa tiedonjakoa?

Koska kuitenkin tiedämme, että ainakin joissain yrityksissä on jonkin verran tietojen pihtausta ja salailua olemassa, tuleekin mielenkiintoinen ajatus: voisiko olla niin, että lisäämällä työn vaihtelevuutta ja työntekijän kontrollia, voisimme tarjota työn tekemisen nautintoa, ilman tarvetta salailla mitään?

 

Entä jos työ olisi hauskaa kuten pelaaminen?

Entä voisimmeko jopa tehdä työstä hauskaa ja jännittävää?

Keinoja lisätä työn hauskuutta voisivat olla vaikkapa

  • luovuuden lisääminen – anna aikaa ja tilaa luoville ratkaisuille, ja kannusta siihen
  • salli kritiikki, mutta rakenna tiimille ilmapiiri, missä kritiikki ei lannista uuden yrittämistä ja luovaa tekemistä
  • löydä tasapaino positiivisen kannustavan palautteen ja parannusehdotusten esittämiseen
  • tunne työkaverisi – rakenna tiimiä myös työasioiden ulkopuolella. Kerhot, aktiviteetit, kahvi ja lounashetket joissa ei puhuta työasioita ovat hyviä keinoja
  • ole onnellinen ja kiitollinen hyvistä asioista, mutta älä ole tyytyväinen niihin vaan haasta aina parempaan

 

Kehitä tiimiäsi ja vältä teeskentely

Vaikka tietokonepeli ilman teeskentelijöitä olisikin kaamean tylsää, voisimme varmaan kaikki olla samaa mieltä siitä, että päivätyössä emme toimistolle kaipaa teeskentelijöitä. Mutta meissä jokaisessa saattaa kuitenkin asua pieni impostor. Aloitetaan uusi vuosi sillä, että mietitään miten tiimin työtä, toimintatapoja ja työympäristöä voisi kehittää niin, että olisi vähemmän teeskentelyä ja enemmän tiimityötä! Hyviä vinkkejä löydät alla olevasta oppaasta!

Toimivan tiimin työkalut -opas

Oppaasi tiimin kehittämiseen ja tehokkaaseen yhteistyöhön.

Arto Kiiskinen

Arto Kiiskinen

Senior Consultant

Arto on urallaan nähnyt tuotekehitystä monista eri näkökulmista. Hänellä on kokemusta mm. Product Ownerin, Scrum Masterin ja tuotekehitysjohtajan tehtävistä. Niin isojen kuin pientenkin firmojen toimintatavat ovat tulleet tutuiksi. Arto rakastaa parantaa organisaatioiden oppimista sekä tuoteomistajien osaamista, ja kirjoittaa blogeja eri aiheista. Koska retrospektiivit on yksi Arton suosikkiaiheista, ovat jotkut asiakkaat antaneet hänelle lisänimen "Retromies". Vapaa-aikana Arto yrittää elää terveellisesti, ostaa mahdollisimman paljon autoja, katsoo yhä uudelleen Tähtiportti-sarjan jaksoja ja opiskelee Personal Traineriksi. Arto on kirjoittanut kirjan "OWN IT – 8 Simple Secrets of Product Owner Success". Lisää Arton ajatuksia voi lukea täältä.