Valitse sivu

Confluence – ohjelma vai alusta?

20 maalis 2018

Confluence – ohjelma vai alusta?

maalis 20, 2018

Confluencen suosio on parin viime vuoden aikana kasvavat vauhdilla. Atlassianin mukaan Confluence on sisältöyhteistyöohjelmisto (huh mikä sanahirviö!), joka muuttaa nykyaikaisen tiimin työskentelyä. Eli toisin sanoen Confluence on ns. wiki, jollaiset alkoivat levitä yritysten sisäiseen informaation jakoon jo viime vuosikymmenen puolessa välissä. Confluencen suosion takana on kuitenkin muut asiat kuin pelkkä wikitoiminnallisuus.

Parhaimmillaan Confluence on, kun sisältöä tuotetaan jatkuvasti, yhtäaikaisesti ja usean käyttäjän toimesta.

 

Confluence on sisältöyhteistyöohjelmisto

Sisältöyhteistyöohjelmisto tarkoittaa käytännössä yrityksen sisäistä työtilaa, jossa sisältöä voidaan keskitetysti luoda ja muokata. Confluence ei siis ole tallennustila, kuten Google Drive tai Dropbox, vaikka se tiettyyn pisteeseen asti dokumnettivarastonakin toimii. Monissa yrityksissä se on myös käytössä intrana, jota sen loistavat hakuominaisuudet tukevat. Mutta parhaimmillaan Confluence on, kun sisältöä tuotetaan jatkuvasti, yhtäaikaisesti ja usean käyttäjän toimesta.

 

Atlassian ekosysteemi

iPhonesta ei ikinä olisi tullut niin suosittua ilman App Storea, eikä Confluence erottuisi niin selvästi muista wikiohjelmistoista ilman Atlassian Marketplacea. Vaikka edellä mainittuja olisikin vaikea muuten verrata, niin liiketoimintamallin ydin on samanlainen. Atlassian Marketplace tarjoaa kolmansille osapuolille kanavan Atlassianin laajaan asiakaskuntaan samalla kun heidän ydintuotteidensa toiminallisuus täydentyy lisäosien ansiosta. Loppuasiakkaillekin tämä on loistava asia: integraatioita ja lisätoiminnallisuuksia ei tarvitse lähteä itse kehittämään, vaan kohtuuhintaista tai jopa ilmaista apua löytyy valmiina. Confluencen lisäosia on Marketplacessa jo yli 800 ja uusia tulee koko ajan.

 

Ideoiden ja vaatimusten kerääminen Confluenceen

Ensimmäinen haaste on usein ideoiden kerääminen. Myyntimiehet, kollegat ja asiakkaat suoltavat toiveitaan, mutta ”varasto” puuttuu. Confiformsin avulla voi helposti tehdä erilaisia lomakkeita ja ideoiden keräämiseenkin se toimii mainiosti. Confluence-sivunhan voi julkaista myös Internetiin, joten parilla suhteellisen samanlaisella lomakkeella voidaan kerätä uudet ideat niin asiakkailta kuin sisäisestikin.

 

Ideoiden tallentaminen

Yleinen tapa tallentaa ideat on laittaa ne taulukkoon. Confluence tarjoaa kohtuulliset taulukko-ominaisuudet, mutta jos tietoja halutaan jäsennellä hakuehtojen kautta tai käyttää laskukaavoja, niin silloin kannattaa avuksi ottaa lisäosat. Confiforms tietysti tarjoaa erilaisia taulukkonäkymiä, mutta niiden lisäksi voi valita vaikka alla esitellyistä viidestä esimerkistä.

 

 

Liiketoimintamallinnus

Erilaisten pohjien (lakanoiden, canvaksien) käyttö liiketoiminnan mallinnuksessa on osa nykyaikaista kehittämistä. Business model canvas lienee se kaikkein tunnetuin. Parhaimmillaan canvakset ovat työhuoneen seinällä post-it -lapuilla täytettynä tukemassa tiimin työskentelyä, mutta hankaluudeksi tulee tiedon tallentaminen. Yksinkertaisinta on tietysti ottaa kuva ja tallentaa se Confluenceen. Muokkaamista kuva ei tue, mutta onneksi pohjat voi tehdä Confluencen taulukoilla, jolloin sisällön muokkaaminen onnistuu myös Confluencessa.

 

Visuaaliset mallit Confluencessa

Diagrammit ja vuokaaviot voi Confluencessa piirtää lisäosilla.

Vanha fraasin mukaan yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa ja sama pitää paikkansa myös tuotesuunnitteluissa. Diagrammit ja vuokaaviot voi Confluencessa piirtää ottamalla käyttöön joko Draw.io tai Gliffy, joilla molemmilla pystyy tekemään erittäin rikkaita diagrammeja yksin tai yhdessä. Jos käyttöliittymää haluaa speksailla, niin Wireframe Pro tai Balsamiq hoitavat homman. Ja toki aina voi tiputtaa myös Powerpoint-esityksen vaatimusten kylkeen Confluence-sivulle ja muokata sitä tiedon lisääntyessä.

 

Vaatimukset tuotekehitykseen

Yksi yllättävänkin vähän käytetty toiminto on ns. Jira–Confluence sovelluslinkki (application link), jonka avulla saadaan nämä kaksi ohjelmaa keskustelemaan toistensa kanssa. Vaatimushallinnassa kannattaa käyttää hyväksi Confluencen vaatimuspohjaa, jossa Jira-linkki on valmiina. Eli kaikki tarvittava taustatieto kerätään ensin Confluenceen ja sen jälkeen vaatimus ”työnnetään” Confluencesta suoraan Jiraan. Sovelluslinkin kautta Jira issuen status-tieto päivittyy myös Confluenceen. Miten sovelluslinkki otetaan käyttöön selviää alla olevasta videosta.

 

Jos yrityksellä on joku muu projektinhallintaohjelmisto käytössä kuin Jira, niin sama toiminnallisuus voidaan silti ottaa käyttöön Confluencen API:n kautta. Me Contribytellä olemme esimerkiksi koodanneet vaatimusten integroinnin Confluencen ja VersionOne:n välille.

 

Halpa vai kallis, helppo vai vaikea?

Confluence siis taipuu vaikka täysimittaiseksi vaatimushallinnan työkaluksi.

Confluence siis taipuu vaikka täysimittaiseksi vaatimushallinnan työkaluksi. Ihan ilman osaamista, työtä ja lisäkustannuksia se ei tosin onnistu, mutta hyviä puolia ovat alhainen käyttöönottokustannus, yksi yhteinen työkalu koko organisaatiolle ja Atlassian ekosysteemistä johtuva varmuus jatkokehityksestä. Confluence itsessään on erittäin edullinen, mutta lisäosat toki nostavat hintaa. Käyttökokemuksessakaan ei välttämättä päästä ihan samalle tasolle kuin tiettyyn tarpeeseen räätälöidyissä sovelluksissa, mutta toisaalta tutun ohjelman uudet toiminnallisuudet voi olla helpompi markkinoida yrityksen sisällä kuin täysin uuden sovelluksen käyttöönotto.

 

Contribyte on Atlassian Gold Solution Partner. Jos sinua kiinnostaa miten saat Confluencesta enemmän hyötyä tai miten sitä kannattaisi käyttää niin kysy meiltä. Youtube-kanavallamme tuomme säännöllisesti uusia vinkkivideoita ja täällä blogissa jaamme vinkkejä ja uutisia Atlassian työkaluista.

 

Harri Pendolin

Harri Pendolin

Johtava konsultti

Harri on "tuotemies" henkeen ja vereen. 20 vuoden työuraan mahtuu niin tuotepäällikkönä toimimista isossa yrityksessä, kuin kahdeksan vuotta yrittäjänäkin, mutta aina tuotteiden parissa. Suurimmat intohimot syttyvät tuotestrategioita kehittäessä ja portfolionhallinnan parissa.

Vapaa-aika menee Harrilla liikkuessa ja lasten harrastuksissa. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan liiketoiminnan strategisista valinnoista. Lisää Harrin kokemuksia ja mielipiteitä voi lukea täältä.

User Story Splitting – Miksi backlog itemien pilkkominen on tärkeää?

User Story Splitting – Miksi backlog itemien pilkkominen on tärkeää?

Yksi ketteryyden peruspilareista on, että ei tehdä töitä liian suurissa palasissa. Scrum sprinttiin pitäisi periaatteessa ottaa vain sellaisia töitä, jotka mahtuvat siihen. Usein kuitenkin backlog itemit ovat niin suuria, että niitä ei saa mahtumaan yhteen sprinttiin. Toisinaan asiat ovat myös niin epäselviä, että niiden työmääräarviointi on hankalaa. Tällöin saatetaan joutua tilanteeseen, että aloitetaan liian isoa juttua kerralla.

Product Owner – älä unohda Definition of Donea!

Product Owner – älä unohda Definition of Donea!

Mitä tuoteomistaja saa hyvästä ja vaativasta Definition of Donesta? Siitä saa hyvää laatua, parempaa ennustettavuutta ja se mahdollistaa koko ajan tihenevän release-syklin. Jos DoD kehittää tekemistä esimerkiksi vahvasti testausautomaatiopainotteiseksi, voi tiimi tarvittaessa kehittää tuotantoreleasekyvyn jopa päivätasolle, tai vieläkin tiheämmäksi. Kun tiimi on varma siitä, että DoD:in läpäissyt item on varmasti releasoitavissa, ei tule mitään yllätyksiä myöhemmin.

Virheiden hyväksyminen tuo parempia tuloksia – käytä Scrum-retrospektiivia hyödyksesi!

Virheiden hyväksyminen tuo parempia tuloksia – käytä Scrum-retrospektiivia hyödyksesi!

Kaikki olemme varmasti sitä mieltä, että olisi parempi, jos työpaikkojen tiimit parantaisivat toimintaansa ja saisivat enemmän ja entistä parempia tuloksia. Mutta miten tiimit sitten saadaan parantamaan? Yksi asia, joka varmasti johtaa parempaan suorituskykyyn on se, miten tiimissä suhtaudutaan virheisiin.

Tuotteista toimivaa, älä keksi uutta

Tuotteista toimivaa, älä keksi uutta

Tuotteistus tarkoittaa monelle uusien vakioitavien palvelun kehittämistä. Voi se toki olla sitäkin, mutta harva organisaatio hyötyy yhtä paljon uusista myyntinimekkeistä kuin olemassa olevien palveluiden, prosessien ja tekemisen kehittämisestä. Tuotteistaminen on vakiointia. Liiketoiminnan kehittämistä siellä, missä vakioinnilla saavutetaan suurimmat hyödyt.

Bodaa Scrum kuntoon – Scrum-seremonioiden tasapaino on tärkeää!

Bodaa Scrum kuntoon – Scrum-seremonioiden tasapaino on tärkeää!

Kun jokainen Scrum-seremonia on tasapainossa, on todella hankala sössiä Scrumia. Valitettavasti törmäämme kuitenkin usein tilanteisiin, jossa valmennettavan organisaation tiimit tekevät toisia seremonioita todella hyvin, mutta laiminlyövät joitain seremonioita todella pahoin. Jos joku osa Scrumin seremonioita on heikommassa kunnossa, juuri sitä pitäisi kehittää!

On turha toivoa ketteryyttä, jos release scope on jäädytetty

On turha toivoa ketteryyttä, jos release scope on jäädytetty

Kuinka ketterä voi olla jäädytetyllä scopella? Vastaus on, että jäädytetty release scope tappaa lähes kaiken ketteryyden. Jos tätä ei ole projektitiimissä ja johtoportaassa ymmärretty, on suoraan sanoen parempi jatkaa vesiputousmallissa. Ainakin näin vältetään valheellinen “olemme ketteriä” -mielentila.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!