Playing Lean 2.0 – Parempia tuotteita pelaamalla!

| 2 tammi 2019

Playing Lean 2.0 – Parempia tuotteita pelaamalla!

tammi 2, 2019

Nyt se lopultakin tuli! Nimittäin Playing Lean 2.0 -lautapeli! Ja hetihän sitä piti päästä kokeilemaan, koska myös asiakkaillamme on ollut kova hinku päästä testaamaan peliä.

Kasasimmekin tuotejohtamisen ekspertit Harrin, Marian ja Markun kasaan pelaamaan ja arvostelemaan pelikokemusta. Minäkin pääsin mukaan, vaikka olenkin sitä mieltä, että protot ovat protoja ja MVP:t on MVP:tä.

Huonot ohjeet, mutta hauska peli!

Peli sinänsä oli kohtuullisen samanlainen kuin aikaisempi versio samasta pelistä. Ja vaikka peli onkin vielä niin tuore, ettei sen läpimenosta kertovaa YouTube-videota ole, niin YouTubesta löytyvä Playing Lean 1.0 gameplay video auttaa ymmärtämään, miten peli etenee. Videota todellakin tarvitaan, koska pelin mukana tuleva ohjekirja on huono. Meiltäkin meni ensimmäiset 45 minuuttia sen ymmärtämiseen, miten pelin säännöt oikeastaan toimivat. Sittemmin olemme kyllä tehneet jo paremmat ohjeet, joten ei hätää, nyt pelaamisen aloittaminen on sutjakkaa meidän avulla!

Mukana tulevan ohjekirjan huonous ei siis haittaa, jos kutsutte Contribyten fasilitoimaan pelaamista! Pelin kulku oli sitten lopulta aika yksinkertaista ja helppoa selittää.

 

 

Pelin kulku ja tavoite

Pelissä on 1–4 yritystä, jotka kilpailevat toisiaan vastaan. Me pelasimme porukalla yhtenä tiiminä samaa yritystä ilman kilpailijoita, koska tavoitteena oli vain ymmärtää pelin kulku. Pelisessiosta tulee varmasti hauskempi, jos on enemmän yrityksiä pelaamassa. Eli vaikka niin, että jos on neljä ihmistä pelaamassa niin pelataan kahta yritystä, ja jos on enemmän, niin otetaan kolme tai neljä. Jokaisessa yrityksessä on hyvä olla vähintään kaksi pelaajaa, jolloin saadaan aikaan keskustelua siitä, mitä päätöksiä tehdään.

Pelin ideana on selvittää “experimenttien” (=kokeiluiden) tai myymisen avulla pelilaudalla olevien asiakkaiden tarpeita, eli sitä, millaisia ominaisuuksia tuotteesta pitäisi löytyä, jotta se menisi heille kaupaksi. Ominaisuuksia voi olla enemmän, mutta jos jotain tarvittavaa puuttuu, tuotetta ei saa myytyä. Pelin voittaa se, joka ensimmäisenä pääsee laudan keskelle myymään tuotettaan massamarkkinalle. Resursseja ovat yrityksen työntekijät. Heitä voidaankin komentaa tekemään erilaisia hommia, kuten selvittämään kokeiluilla/paremmalla asiakasymmärryksellä asiakkaiden tarpeita, rakentamaan tuotteeseen ominaisuuksia (tai poistamaan ominaisuuksia tuotteesta), myymään tuotetta tai sitten parantamaan yrityksen eri toimintaa.

Arvosana kasi miikka

Peli oli ihan hauska ja sai meiltä pelin jälkeen kouluarvosanan 8-. Kiitettävästä arvosanasta jäi nyt puuttumaan paremmat ohjeet (jotka ovat siis meillä tulossa!) ja sitten markkinakokeilujen jääminen vähän sivurooliin; olisi todella tärkeää, että pelaajat ymmärtäisivät millaisella eri kokeilla markkinoiden tarpeita voidaan selvittää. Mutta sinänsä peli kyllä opetti, että ilman experimenttejä ei oikein millään voi voittaa.

Täältä voit katsoa vielä lyhyen youtube-videon aiheesta.

Kutsu meidät peluuttamaan

Voitte kutsua meidät fasilitoimaan pelisessiot vaikka puoleksi päiväksi tai koko päiväksi. Pelisessioon voidaan yhdistää myös Lean Startup -termien ja peruskäsitteiden koulutusta sekä keskustelua tai kartoitusta erilaisista keinoista, joilla markkinoiden tarpeita voidaan kartoittaa. Pelisession voi myös yhdistää vaikka niin, että aamupäivällä pelataan Playing Lean -peli ja iltapäivällä getKanban -peli. Pelilautoja voi kysellä vuokralle ilman fasilitointiakin, mikäli ohjaajaa ei tarvita. Suosittelen kyllä ehdottamasti ohjausta, sillä molempien pelien ohjeet ovat sen verran monimutkaiset, että niiden sisäistämiseen menee jokunen hetki. Pelaamaan pääsee siis helpommalla, kun ottaa meiltä myös fasilitaattorin!

Pelin hyötyjä on Lean StartUp -kehittämisen avautuminen (build–measure-learn), tiimityö ja siitä syntyvä keskustelu, toimintojen arvottaminen eli se, mitä kannattaa ja voi tehdä. Lisähuomiona pelissä työntekijät ovat huippumuuntautuvia, koska yhdessä hetkessä koodarista sukeutuu huippumyyjä (joka kertoo siitä, että onnistumiseen tarvitaan eri osastojen osaamista). Pelin kun voittaa yritys, ei yksilö. Ja eiku pelaamaan – ja oppimaan!

Arto Kiiskinen

Arto Kiiskinen

Senior Consultant

Arto on urallaan nähnyt tuotekehitystä monista eri näkökulmista. Hänellä on kokemusta mm. Product Ownerin, Scrum Masterin ja tuotekehitysjohtajan tehtävistä. Niin isojen kuin pientenkin firmojen toimintatavat ovat tulleet tutuiksi. Arto rakastaa parantaa organisaatioiden oppimista sekä tuoteomistajien osaamista, ja kirjoittaa blogeja eri aiheista. Koska retrospektiivit on yksi Arton suosikkiaiheista, ovat jotkut asiakkaat antaneet hänelle lisänimen "Retromies". Vapaa-aikana Arto yrittää elää terveellisesti, ostaa mahdollisimman paljon autoja, katsoo yhä uudelleen Tähtiportti-sarjan jaksoja ja opiskelee Personal Traineriksi. Arto on kirjoittanut kirjan "OWN IT – 8 Simple Secrets of Product Owner Success". Lisää Arton ajatuksia voi lukea täältä.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!