Teknologiapelko on turhaa – nämä 4 vinkkiä auttavat!

23 loka 2019

Teknologiapelko on turhaa – nämä 4 vinkkiä auttavat!

loka 23, 2019

Käsi pystyyn, jos teknohebrea ja digimedia heittävät joskus yli hilseen ja teknologiapelko vaivaa? Uskallan väittää, että useampi käsi on ylhäällä kuin alhaalla. Excelin pyörittäminen alkaa olla last season ja sähköposti on varattu viranomaisia ja mainoksia varten. Lisäksi, jotta yritykset pysyisivät markkinassa ja kilpailussa kiinni, tarvitaan erilaisia työkaluja ja viitekehyksiä, jotka takaavat tehokkuuden, joustavuuden ja arvontuoton.

Jos erehdyt viettämään sapattivuoden tai antaudut perheellesi työelämän sijaan, olet teknologisesti passé. Muutos on status quo nykymaailmassa. 

Muutos on status quo nykymaailmassa.

Viime aikoina olen – syystä tai toisesta – törmännyt mediassa siihen, että teknologian draivissa on vaikea pysyä mukana. Samaistun uutisiin, koska vietin useamman vuoden omassa yrittäjän kuplassani, jossa mediat pyörivät lähinnä hermosäikeiden välillä pääni sisällä ja työkalut olivat ennestään tuttuja. Mutta kun hyppäsin takaisin työyhteisöön, huomasin että olipa teknologia mennyt eteenpäin ja olisi taas uutta opeteltavaa. Siksi haluan omien kokemusteni valossa auttaa sinua olemaan sinut teknologisen kehityksen kanssa, sillä teknologiapelko on täysin turhaa!

 

Apu 1: Kukaan ei ole master-of-all-tech (paitsi meidän Lasse)

Jos älypuhelimesi paistaa jo kananmunankin ja pesee pyykit, niin käytätkö niitä? Juuri kukaan ei käytä kaikkia toimintoja, mitkä ovat mahdollisia, ja harva hallitsee kaikki työkalut. Ole itsellesi armollinen, jos et osaa samoja juttuja kuin muut. Ole myös rohkea kysymään toisilta ja pyydä selittämään asia niin, että ymmärrät. Samalla opit enemmän. Jos vain oletat ja hiihdät eteenpäin, on melko varmaa, että törmäät virheeseen – ja se nolompaa kuin se, että olisit kysynyt heti alussa. 

 

Apu 2: Tiedä tarve, tunnista olennainen

Jäsennä tarve, etsi pääpointit ja vastaa miksi tätä tehdään.

Teknologiapelko lähtee usein tunteesta, että kaikki pitäisi osata. Älä kahmaise kaikkea kerralla, vaan tunnista olennainen. Mitä tarvitset ratkaistaksesi ongelman tai päästäksesi tavoitteeseen? Tietoa ja dataa on hurjasti, ja sen määrä lisääntyy jatkuvasti. Siksi on tärkeää tunnistaa olennaiset. Jäsennä tarve, etsi pääpointit ja vastaa miksi tätä tehdään, mitä tämä merkitsee minulle (tai asiakkaalleni tai työyhteisölle). Yksi teknologinen ratkaisu toimii yhdellä muttei välttämättä toisella. Jos haluat hengittää ilman vääntöä teknologiseen pakkopaitaan, voit katsoa meidän webinaarin skaalautuvista viitekehyksistä. 

Kun matkaat hissillä, sinun ei tarvitse tietää, minne päädyt painamalla esim. viitosta. Sinun ei tarvitse tietää kuin se painike, mikä vie sinut sinne, minne haluat. Älä ahmi tietokuormaa; et kuitenkaan jaksa kantaa sitä, ja välillä pitää käydä kotonakin nukkumassa.

 

 

Apu 3: Teknologiapelko pois uuden opettelulla

Suhtautuminen uuteen määrittää paljon sitä, miten opimme.

Oppimisen taitoa ja kehittymisen nälkää painotetaan yhä enemmän – miksiköhän? Siksi, että kukaan ei osaa kaikkea eikä ainakaan juuri kyseisen yrityksen tavalla. Toiminnan viitekehyksenä voi taustalla olla SAFe tai työkaluna Jira, mutta hieman eri tavoin eri yrityksissä. Toisaalta yksi on käyttänyt Webropolia, toinen Surveymonkeya ja kolmas Formsia. Niiden toiminnot ovat erilaisia, mutta tarve ja tavoite sama. Opit kevyellä opastuksella uuden käyttöliittymän, kun sinulla on jo kokemusta yhdestä. Itselleni kävi taannoin näin: opettelin muutaman ohjelmiston. Se oli helppoa, koska tiesin tarkalleen, mihin niitä tarvitsin. Lopulta koulutin muita niissä. En ehkä osannut työkalua in-and-out, mutta juuri riittävästi täyttämään tarpeen. 

Suhtautuminen uuteen määrittää paljon sitä, miten opimme. Jos on avoin, valmis oppimaan ja usein myös myöntämään oman lähtötasonsa ja tavoitteensa, oppii varmemmin kuin sellainen, joka pelkää ettei opi, on ylimielinen tai hyppää maaliin käymättä lähtöruudun kautta.

 

 

Apu 4: Hyväkään techis-työkalu ei korvaa surkeaa käyttöönottoa tai toimintatapaa

Rahalla saa ja mopo kulkee, sanotaan. Todellakin. Teknologiaan ja digitalisaatioon voi syytää loputtomasti mammonaa, mutta isoäitini sanat ”raha ei ole tie onneen” pitävät paikkansa myös teknologian suhteen. Työkalu itsessään harvoin (jos koskaan) ratkaisee, vaan se, miten ja mihin sitä käytetään. Tärkeää on myös osata käyttää työkalua yhdessä tiiminä, omata tiettyjä yhtenäisiä prosesseja ja toimintatapoja. Vasaralla lyödään nauloja, mikä on kaikkien naulan seinään haluavien syytä ymmärtää. 

Kun käytössä on useita erilaisia työkaluja, digitaalisia alustoja ja ohjelmistoja, niiden yhteen toimivuus katkeamattomana on syytä varmistaa. Asiantuntijalta saat tietää työkalujesi yhteensopivuuden ja valmennuksella varmistat, että työkalut palvelevat toimintatapoja. 

Teknologia ja digitalisaatio ratkaisevat tavallisia haasteita ja auttavat meitä töissä. Niiden tehtävä EI ole edistää omaa olemassaoloaan. 

 

Aiheuttaako teknologia päänvaivaa? Tutustu työkalupalveluihimme – meiltä löydät asiantuntijat, jotka osaavat auttaa!

 

Maria Wan

Maria Wan

Palvelumuotoilun konsultti

Maria luotsaa Contribyten asiakkaita kohti vuorovaikutteisempia tiimejä sekä valmentaa asiakasymmärrystä. Marialla on kokemusta palveluiden suunnittelusta ja johtamisesta, monikulttuurisista ja kansainvälisistä toimintakentistä sekä poikkiorganisatorisen asiakaslähtöisyyden kehittämisestä. Täydellisenä kesäpäivänä Marian löytää fillaroimasta tenniskentälle tai havainnoimasta ihmisiä vieraassa ympäristössä. Maria ymmärtää Asiakkaita devaajista johtoryhmiin, teineistä mummoihin ja suomalaisista samoalaisiin. Lisää Mariasta voit lukea täältä.

Share This

Jaa tämä kollegoillesi

Jaa tämä postaus verkostoosi!